lördag 7 november 2020

Oops, vem drog ur proppen?

Så här under hösten finns det ju mycket att fixa med inför vintern och en av veckans dagar ägnades delvis åt att tömma kökskomposten så att det inte ska bli platsbrist där under vintern. Blev riktigt glad när jag såg hur mycket mask som fanns där även om komposten i sig verkade ganska blöt. Men det verkade inte bekymra maskarna som nu har fått utökat territorium och förhoppningsvis kommer att trivas lika bra tillsammans med nyflisade grenar och nedfallna löv i min trädgårdskompost fram till i vår.

Den del av kökskomposten som inte var färdig fick åka tillbaka ner i komposttunnan tillsammans med lite löv som kanske gör att den torkar upp lite mer. 

Halvfärdig kompost som fick vara kvar i kökskomposten tillsammans med lite löv.

Nöjd med dagens insatser gjorde jag mig klar för att avrunda när det började skymma. Lät blicken vandra runt i trädgården, för att ta in atmosfären och samtidigt fundera över vad som stod på tur nästa gång. Hm, såg inte dammen lite underlig ut? Allt vatten var borta. Hur hade jag missat det?

Dammen efter att nätet dragits bort 

Efter en kort stunds, kanske inte panik men i alla fall, förvåning kom jag på förklaringen.

För att förhindra att trädens alla löv hamnar i dammen lägger jag varje höst ett nät över den under några veckor. I samband med det brukar jag också stänga av pumpen för att inte vattenfallet ska dra med sig löv ner via bäcken. Så inte i år. Nätet kom visserligen på plats men pumpen stängdes inte av vilket fick till följd att vattnet måste ha hindrats från att komma ner i dammen igen. I djuphålan, där pumpen är placerad var det fortfarande lite vatten kvar som tur var. 

Ser man det från den ljusa sidan så var nu alla växter runt dammen rejält vattnade inför vintern. Det skulle också bli betydligt lättare att rensa ur alla nedvissnande/gamla växtdelar, kanske till och med få upp lite dy från botten och rengöra pumpen. Dessutom stod tömning av vattentankar på listan över saker att göra innan vintern och nu visste jag vad jag skulle använda vattnet till...

Påfyllning efter att mängder av växtdelar rensats bort.

Några timmar dagen efter ägnades åt att klippa bort gamla näckrosblad och begränsa dammens alltför stora bestånd av sjögull och vattenmynta. För att ge eventuella småkryp en chans att krypa tillbaka ner i vattnet fick renset ligga kvar bredvid dammen ett dygn, sen flyttades det till trädgårdskomposten varvat med löv. 

När dammen hade fyllts upp igen kändes det jätteskönt att ha fått tillfälle att rensa ut ordentligt. Jag hoppas bara att näckrosorna inte tagit skada av mitt bökande för att få bort så mycket dy/bottenslam som möjligt. Nästa steg blir att lägga i luftpumpen som hjälper till att hålla en lite del av ytan isfri under vintern, sen är dammen klar inför vintern.

Fem kubik vatten senare.

Till min, eller åtminstone övriga familjens, glädje upptäckte jag att några av guldfiskarna fanns kvar. Under sommaren har ytan varit täckt av så mycket blad att jag inte sett till några fiskar på månader och jag var mer eller mindre övertygad om att de dött ut. Eftersom jag misstänker att de äter upp grodynglen på vårarna var jag inte helt missnöjd med att de kanske var borta, men så var alltså inte fallet.

Elva guldfiskar som förhoppningsvis uppskattar mina räddningsinsatser.

Nu har de i alla fall en nystädad damm inför vintervilan och kan se fram mot en vår (med nya grodyngel) så småningom.

Maskar i kompost och en vinterredo damm är kanske inte så uppiggande i höstmörkret. Det är däremot de få färgklickar som trots en blåsig inledning av veckan fortfarande bjuder på en del vackert. I en skyddad vrå har en japansk blodlönn och oxbär ännu en hel del blad kvar. Framför blodlönnen står en förvirrad, ung planta av japansk snöbollsbuske som till hälften både hunnit med höstfärger och att fälla sina blad, medan resten av plantan satsar på nytillväxt och blomning.


Längs trappan ner till trädgårdens nedre del står Vanessa, en papegojbuske som lyser guldgult. Vissa höstar får den en blandning av färger, men i år har de röda bladen i topparna redan fallit sedan länge och de kvarvarande flerfärgade bladen är för få för att synas i allt det gula.

Papegojbuske, Parrotia persica 'Vanessa'
Ett av papegojbuskens mer färggranna blad.

Under veckan har jag också passat på att fylla på fågelmatarna inför kallare dagar. Det tog inte lång tid innan första gästen dök upp och vem skulle inte vilja äta under en gyllene kupol av lärk?


Allt gott!


10 kommentarer:

  1. Hej Ulrika!

    Så vakkert ditt papegøyetre er. Det fikk jeg lyst til å prøve her hvis jeg finner en plass. Ser du bor i zone 2. Her er det sone 4 (Det norske sonekartet er likt inndelt som det svenske), og da kan du virkelig velge blant mange flotte trær. Jeg måtte lese ditt innlegg fra tidligere hvordan du lagde dammen. Så fin den er! Det var godt at du oppdaget den lave vannstanden i dammen din da. Jeg har tatt inn tre nøkkeroser fra dammen min, og inn i kjelleren. Jeg vet ikke hvordan det vil gå, for jeg har ikke hatt de før i sommer. Men de har større sjanse til å overleve der enn ute i dammen.
    Fuglemateren din ser så fin ut inne i lerken :)
    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit,

      Ja, papegojbusken är fin. Jag väntar ännu på att se den blomma, även om blommorna ska vara ganska oansenliga. Dammen har givit oss glädje från första stund och det är fascinerande att se hur mycket fåglar och insekter uppskattar den också. Mina näckrosor lever i dammens djuphåla hela året och har klarat sig fint där. Blommar mer och mer för varje år.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  2. Mmm det kanske inte är de mest fotogeniska men känslan att ha tömt komposten och hitta massor av härliga maskar och att ha städat ur dammen måste vara underbar. Upplever att de där stora oplanerade sakerna oftast både blir och känns väldigt bra.

    Ha en härlig helg! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nej särskilt komposten är lite svår att få en tilltalande bild av kanske. Men vetskapen om att det kommer finnas gott om material att lägga i planteringarna nästa vår är härlig och visst känns alla saker som bockas av inför vintern bra. Gick och klurade på hur jag skulle kunna rengöra pumpen (utan att bli alltför blöt) och nu löste sig ju det av sig självt. Bara att tacka och ta emot!

      Ha en fin avslutning på helgen! Ulrika

      Radera
  3. Hej Ulrika!
    Det måste kännas skönt att fått ordning på dammen, hoppas näckrosorna kommer upp i vår. Din papegojbuske har riktigt fina blad. Det är märkligt hur fort fåglarna upptäcker att det finns mat därute. Så fin lärk i solskenet.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,

      Ja, ytterligare en till sak som kan bockas av på listan! Hoppas (och tror) att näckrosor är tuffa bara de etablerat sig och mina har bott i dammen många år nu. Första året gav jag dem gödning, men därefter har de skött den saken själva.
      Ja, tycker att det verkar som om fåglarna kommer ihåg från år till år.

      Ha en fin söndag du med! /Ulrika

      Radera
  4. Åhh den där komposten med alla maskar skulle mina höns älska :) Härlig färg på papegojbusken också, det behövs i detta grådask som råder just nu...
    Ha en fin söndag!
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan jag tänka mig! Rena hönsbuffén...
      Glad för alla buskar och träd (och perenner) som fortfarande visar fina färger. Behövs mulna dagar och när sen solen tittar fram blir det ännu bättre!

      En fin söndag till dig med. Kram Ulrika

      Radera
  5. Ih, hvor har du nået meget nyttigt! Det må være dejligt at være godt forberedt på vinteren. Her overvejer jeg en papegøjebusk ved terrassen, og din er da virkelig flot. Kompost er simpelthen en fornøjelse når den fungerer så godt som din med masser af orme(mask).
    Ser ud som om du også har et smukt efterår!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  6. Hej Ulla,

    Ja, är riktigt glad över att komposten blivit så bra i år. Blir toppen att lägga ut i planteringarna när våren kommer. Hösten har varit mild så här långt och det ser ut att fortsätta ett tag till så kanske kan alla höstarbeten klaras av innan vintern. Papegojbusken är väldigt fin med sina höstfärger och jag upplever det som om den behåller dem längre än många andra buskar.

    Allt gott! Ulrika

    SvaraRadera

Våren pausar

  Efter en påsk med lite högre temperaturer och stundtals vackert vårväder väntar några dagar med vinter igen. På påskafton satt vi i vårsol...