söndag 5 maj 2024

Har blivit med fågelbad

 

Är lite förtjust och småler när jag numera går förbi det som var trädgårdens kanske minst attraktiva del: den inhägnade köksträdgården. Inga rådjur eller hjortar har varit inne i trädgården sedan oktober tack vare stängslet, vilket innebar att fyrkanten med armeringsnät som skyddade köksträdgården och som jag har haft ett ont öga till länge kunde tas bort.

Mitt intresse för att odla köksväxter är blygsamt. Förutom att odlingarna varit inhägnade så har sniglar och diverse skadeinsekter gjort att mina entusiastiskt planterade grödor sällan tagit sig hela vägen till middagsbordet. 

Först var tanken att bara ta bort nätet och se om det gjorde att jag ägnade mer tid till mina odlingar. Sen insåg jag att jag tyckte att det var lite bortkastat att pallkragarna stod ovanpå den finaste jorden i hela trädgården och dessutom på en av de mest synliga platserna.

De inhägnade pallkragarna på sin tidigare plats.

Så de fick flytta till grusplanen mellan friggeboden, attefallhuset och växthuset/planteringsskjulet. Där är det soligt större delen av dagen och dessutom går jag förbi dem varje gång jag hämtar eller lämnar något jag använt i trädgården. Ytan för odling är mindre än förut men det kanske också passar mitt intresse och behov bättre.

Pallkragar i lite olika höjd redo för årets försök till grönsaksodling. Än så länge har bara ranunkler (!) fått flytta in men sallad ska direktsås och grönkål och palmkål väntar på att planteras ut. Så fort det blir varmt nog ska tomaterna också hamna här.

Det bästa med att pallkragarna var flyttade var att det plötsligt fanns plats för annat och det var inte svårt att välja vad det skulle bli. Platsen är som gjord för rosor och pioner och de som redan fanns i planteringen skulle få sällskap av fler. 

Jag har redan flyttat dit en del pioner från andra delar av trädgården och satt ett par buxbom för att få in lite vintergrönt. I veckan kom också en del nya rosor på plats men sen får dahlior och ettåriga fylla ut under sommaren tills jag ser hur allt tar sig. 

Ett knippe barrotade rosor från Flora Linnea. En del av dem har planterats i den nya planteringen medan resten har andra platser i trädgården som väntar. 

Som kronan på verket fick ett fågelbad plats mitt i härligheten och jag är överförtjust. Aldrig trodde jag att jag skulle ha ett fågelbad omgivet av pioner och rosor i min trädgård men vad är bättre än att kunna överraska sig själv? Nu håller jag tummarna för att fåglarna hittar hit och att allt växer och blommar som jag tänkt.

Ny vy från bastutrappa med fågelbadet på plats och en uppfräschad stig genom planteringen
Vy från attefallhus mot bastu.

Allt gott!

6 kommentarer:

  1. Hej Ulrika

    Ja, planer og hva vi vil dyrke i hagen endrer seg hele tiden. Så bra at din kjøkkenhage fikk være i fred for rådyrene i vinter. Jeg er så sint på rådyr, at jeg orker ikke en gang å tenke på de.
    Så fint det ble hos deg med fuglebadet. Fugler gir liv til hagen. De barrot rosene så veldig fine ut. Jeg tror at mange roser har dødd her i vinter, så jeg må nok bytte ut noen jeg også.

    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit,

      Jag förstår så väl att du är less på rådjuren och allt de förstör. Lättnaden över att de inte längre kan ta sig in i trädgården är stor och befriande.
      Tack! Ja, fåglarna är välkomna och de tar i regel morgon- och kvällsdopp i dammen men jag hoppas att de ska hitta fågelbadet också. Vintern var tuff för några av mina rosor också, främst de jag planterat de senaste åren, men jag hoppas att de ska komma igen. Fick klippa ner dem hårt.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  2. Hej Ulrika!
    Det blev bra, och när både rosor och pioner blommar kommer det att bli riktigt fint. Så kul att höra att ni inte har rådjur i trädgården, det måste vara en härlig känsla, att inte behöva hägna in sina odlingar. Jag brukar inte ha odjur hos mig men det är någon som smyger här på natten och har lyckats mumsa i sig lite tulpaner, trots mitt nät. Fåglarna kommer att hitta till ditt bad, det blir nog en favoritplats för dem.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,

      Tack! Ja det är fortfarande lite overkligt att se tulpaner som står i knopp, en del har till och med börjat blomma, utan att jag sprejat med något. Förut tittade jag alltid ut över trädgården varje morgon, orolig över att se något som "försvunnit" men den oron är helt borta nu.
      Så trist att ni börjat få besök, hoppas att det håller sig till ovanligheterna.
      Fågelbadet får kanske besök när växterna väl växer upp omkring :)

      Ha det gott! Kram Ulrika

      Radera
  3. Ja, du har haft problemer nok med dyrene, og det må være skønt at kunne tage hegnet ned når det nu står så synligt i din have. Snegle bliver sikkert et stort problem i år, hvor vi har fået så meget vand, så jeg tror du får mere glæde af dine pallerammer midt i solen, hvor du kan følge med i det der sker. Man skal jo ikke nødvendigvis dyrke sine egne grønsager, og slet ikke når man meget hellere vil bruge tid og kræfter på pæoner og roser, og kigge på fuglene i badet. Det ender nok med det bliver dit absolutte favorit-sted i haven, og så må du klare dig med lidt salat, kål og tomater andetsteds. En rigtig god forandring i din have!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en ny värld som öppnar sig. Jag har fortfarande lite svårt att vänja mig vid stängslet och tycker inte att det passar in i omgivningarna (skog) men tycker samtidigt om känslan av att gå in genom grindarna in i trädgården. När jag är inne i trädgården tänker jag inte på stängslet alls. Alla nätburar som skyddade (och förfulade) buskar och träd är borta och jag slipper oron för att något ska bli förstört. Så mycket positivt!
      Tack, snälla. Jag är väldigt nöjd med förändringarna och hoppas att få stort utbyte av både pallkragarna och fågelbad!

      Ha det gott! Ulrika

      Radera

Har blivit med fågelbad

  Är lite förtjust och småler när jag numera går förbi det som var trädgårdens kanske minst attraktiva del: den inhägnade köksträdgården. In...