torsdag 20 oktober 2022

Höstsysslor i trädgården

Trädgården visar upp sig från sin bästa (höst-)sida. Härliga dagar med växelvis grått molntäcke och klarblå himmel och temperaturer som skiftar därefter. Dagar som gjorda för att vara ute och pyssla med det som hör hösten till. Det är en utmaning att klä sig rätt och jag sätter på mig alldeles för mycket kläder som sen får skalas av lager för lager när jag fått upp farten eller när solen tittar fram. 

Än så länge sitter de flesta löven kvar och en av favoritsysslorna under hösten, att räfsa löv, får vänta. Under tiden finns det annat som är skönt att klara av och jag har gjort mitt bästa för att ta tillvara på dagarna.

En del av den nedre trädgården. Några träd och buskar har redan släppt sina löv medan andra precis håller på att få fina höstfärger. 
Äntligen är alla dahlior som ska få chansen att klara sig till nästa vår uppgrävda och nerpackade. I år testar jag att lägga dem med lite torvmull i papperspåsar avsedda för kompostering som sedan packas i vanliga papperskassar. En del har jord kvar mellan knölarna medan andra var lite mer städade. Vi får se vilka som klarar sig bäst men eftersom de, som sagt, är på tok för många så vågar jag chansa.

'Silent Night', en av de dahlior som packats ner.
Dammen har blivit ompysslad inför vintern. Pumpen måste stängas av och vissa delar ställas frostfritt. Ett misstag förrförra året lärde mig att stänga av pumpen innan nätet som ska hindra löv från att sjunka ner i dammen läggs på. Risken är annars att vattnet som rinner i bäcken hindras av löv som stoppats upp av nätet och att dammen töms. Men nu är pumpen avstängd och nätet på plats.

Löven har börjat samlats i nätet som täcker dammen.
Våren och hösten är kompostens tid i min trädgård. Däremellan är jag lite dålig på att ge den den uppmärksamhet som behövs även om den hela sommaren fylls på med det jag rensar ut ut planteringarna. Avsaknad av vattning och vändning gör att förvandlingen till jord går sakta, men hur bra ambitioner jag än har i början av året så hamnar det i skymundan.

Även om jag misstänker att det var i senaste laget. så har den i alla fall grävts om nu. Äldre kompost har flyttats över i ett av kompostfacken i väntan på våren. I de två andra facken ligger färskare, nyflisat material från dahliorna och de buskar som beskurits under sensommaren. Så småningom kommer de löv jag inte tycker behövs i planteringarna kanske också hamna här. 


En kraftig dahliastjälk på väg att bli flisad. 
Vattentankarna som vi har för att samla vårens smält- och regnvatten har tömts på det vatten som inte behövdes till trädgården i år och vattenslangarna har rullats ihop och ställts undan. Nästa år hoppas jag på att kunna lägga ut permanenta vattenledningar längs planteringarna så jag slipper dra slangar över hela tomten. Med kopplingar på ett antal strategiska platser hoppas jag sen på att kunna nå alla växter med hjälp av en enda slang. Vilken lycka.

De växter som stått på tillväxt eller väntat på rätt plats antingen planterats eller flyttats in i växthuset i väntan på nästa år. Bland dem ett spontaninköp som ger mig lite dåligt samvete. Det är ett rostvin (Vitis coignetiae 'Eminens') som har en fantastisk höstfärg men som jag inte har lyckats hitta rätt plats för så nu får den tillbringa en andra vinter i kruka. 

Sen har lite praktiska saker som robotklipparen och andra maskiner ställts undan. Kvar på listan för hösten finns, förutom löven, den sedvanliga flyttkarusellen av några växter som hamnat fel eller som behöver flyttas till förmån för annat. 

Jag börjar känna mig nöjd. Kanske framför allt med att jag också kommit ihåg en av de allra viktigaste höstsysslorna, att njuta av trädgården.

Vildvin, vanlig rönn och papegojbuske längs trappan ned.




Allt gott!

18 kommentarer:

  1. Hej Ulrika!
    Din trädgård är vacker. Här har träden fällt betydligt mycket mer löv. Riktigt vacker dahlia. Jag har sparat t.o.m dem som inte blommade i år. Lite galet. Men tänker att de kanske blommar nästa år.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,

      Tack. Vi väntar fortfarande på första frosten, sen faller löven nog här också. Ja, Night Silence kommenteras av alla som ser den "live". Är du galen så är jag detsamma men hoppet är väl det sista som överger en sägs det ju.

      Ha det gott! Kram Ulrika

      Radera
  2. Hej Ulrika,

    Du har kommet langt i vei med høstens gjøremål. Så bra at du har fått opp alle dahliaknoller. Så langt har ikke jeg kommet, og jeg har oppdaget at jeg har egentlig ikke plass til å oppbevare de noe sted. Plassen i kjelleren er reservert for camellia ;)
    Ja, å nyte hagen er veldig viktig. Det har jeg lett for å glemme bort. Takk for påminnelsen :)

    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit,

      Ja det känns riktigt skönt att ha fått undan så mycket. Jag förstår gott att du har det lite trångt i din källare! :) Men man kan ju inte spara på allt...

      Tack detsamma!
      Ulrika

      Radera
  3. Jeg glemte å si at 'Silent Night' er helt nydelig! Hilsen Marit

    SvaraRadera
  4. Du må være rigtig tilfreds med egen indsats i dette efterår, og det er dejligt du også husker at nyde haven med alle de skønne farver! Jeg er slet ikke begyndt at tænke på komposten endnu, men jeg når det nok. Der er jo også Dahlia-knoldene og alt det andet der skal gøres. Her holder efteråret nok i hvert fald en måned endnu:-)
    Jeg nyder dine billeder af høsthaven!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns riktigt bra särskilt som jag vet att det kommer vara ont om tid för trädgårdsarbete under november. Vi har ännu inte haft frost och närheten till Östersjön brukar ge långa höstar så jag hoppas på att vintern dröjer. Visst är hösten en vacker tid!

      Allt gott. Ulrika

      Radera
  5. Veckan har bjudit på underbart väder. Har planterat pioner till solsken. Låter som en härlig känsla att ha fått gjort klart inför hösten. Jag slängde bara tillbaka dahliastjälkarna fast jag i en svag stund tänkte mala ner dem. Kanske sen om det blir tid kvar... Eller så gräver jag över lite jord så kanske de är borta till våren.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Höstdagar med solsken tackar man inte nej till :) Inte alla år jag är så flitig att jag flisar dahliorna men nu stämde det så bra med annat som skulle malas ner. De brukar ju kollapsa efter frost så de försvinner nog ner i jorden ganska snart.

      Kram Ulrika

      Radera
  6. Vilken härlig trädgård du har, så lummig och fin! Och så många dahlior, vilken rikedom! Kanske skall försöka mig på några sådana i vår igen, provade ju för många år sen men fick dem inte att överleva vintern. Men de är ju så vackra!
    Önskar dig en fin helg i trädgården!
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, liksom du vill jag vara lite "inbäddad" i trädgården. Dahlior är toppenväxter men lyckas man för bra med dem så blir de så väldigt många efter ett tag... Men de växer ju till och blir fina första året så man kan ju ha dem som ettåriga :)
      Tack detsamma!
      Ulrika

      Radera
  7. Ja vilken höstvecka! Vindstilla och soligt! Hann med en hel del som att plocka in allt frostkänsligt i garaget...men än finns mycket att göra, puh, hoppas inte den värsta kylan är på g än. Men nu tar vi lite skön helg först!
    Höstkram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har varit härligt och produktivt. Du ska se att vintern dröjer ett tag till, vattnet hjälper ju till med det.
      Ha en fin helg. Kram Ulrika

      Radera
  8. What a beautiful garden you have.
    And I didn't know those dahlias yet.

    I think it's great flowers and I'm getting more and more varieties.

    Enjoy a beautiful autumn.

    (I came here from another blog)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you for your kind words and Welcome to my blog.

      Dahlia 'Night Silence' is a fantastic and floriferous dahlia. It is the most commented of all my dahlias by visitors in my garden, due to its colour. Highly recommended.

      Wishing you a beautiful autumn too.

      Radera
  9. Du har så fin trädgård och bilden med vackra höstklädda träd är så vacker som en tavla.Det är mycket som man ska tänka på för man vet ju inte hur vintern blir så då är det bra att man har förberett på det bästa sättet.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) de fina höstfärgerna gör trädgården vacker. Ja det känns skönt att ha fått undan det mesta. Man vet aldrig riktigt när kylan kommer.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera

Våren pausar

  Efter en påsk med lite högre temperaturer och stundtals vackert vårväder väntar några dagar med vinter igen. På påskafton satt vi i vårsol...