torsdag 27 oktober 2022

Höstflytt och vårlök

"Gör om, gör rätt" är något som är vanligt förekommande i min trädgård. Den här gången gällde det rosenträdgården som jag planterade för två år sedan (läs här). Soligt läge, bra jord och en fungerande sprej mot rådjur gjorde att allt såg bra ut. Framför mig såg jag mängder av rosor i en härlig mix. 

Det jag inte såg var vad som var mellan mig och rosorna, köksträdgården och vad det innebar. Rosorna hann inte ens visa upp sig innan jag bestämde mig för att hägna in köksträdgården m h a armeringsnät för att hindra rådjuren från att tugga i sig alla grönsaker. För att ytan skulle fungera praktiskt fick även rosorna lov att hägnas in och med tanke på rådjurens kärlek till rosknoppar såg jag det som en toppenidé. Nu skulle jag ju t o m slippa spreja.

Armeringsnät är ganska diskret men däremot ser en köksträdgård ser inte alltid så kul ut. Så för att få en vackrare avgränsning mot gräsmattan dröjde det inte länge innan jag hade gjort en plantering utanför armeringsnätet. Perfekt plats för dahlior eller andra lite högre perenner. Men också ett effektivt hinder från att se rosorna. Enda möjligheten att se dem var om jag gick in i inhägnaden.

Innanför stängslet, bakom dahliorna gömmer sig rosenrabatten. Visserligen skyddade från rådjuren men också från att synas utifrån. Bilden är från dahliablomningen 2021, i år var blomningen väsentligt sparsammare men plantorna lika höga.
Under sommaren har jag funderat på hur jag ska kunna njuta av rosorna på ett bättre sätt. Att ha rosor som jag inte ens ser känns ju inte optimalt. Samtidigt fick årets erfarenhet av dahlior, som dröjer med att blomma eller inte blommar alls, mig att fundera på hur bra det är att ha en hel plantering dedikerad till dahlior. När jag håll på att gräva upp dahliorna trillade poletten ner...

Jag blandar dem förstås, d v s några av rosorna får flytta ut utanför stängslet och antalet dahlior får bli mindre. Vanligtvis kommer rosorna igång lite tidigare än dahliorna och tar sen en liten paus. Om dahliorna sköter sig så tar de över blomningen och sen får de skina tillsammans genom sensommaren. Skulle dahliorna vägra, så har jag även säkrat upp med en syrenhortensia längs ena sidan.

Två rosor, 'Alchymist' och 'Crown Princess Margaretha', är numera planterade nära armeringsnätet och ska förhoppningsvis klättra upp och bilda en skärm framför köksträdgården. Att 'Crown Princess Margaretha' gärna klättrar visste jag inte när jag köpte henne, men det har hon visat genom att skicka upp långa skott längs stängslets bakre sida. Med sin nya placering får hon en bättre chans att visa vad hon går för.

'Alchymist' och 'Crown Princess Margaretha'
Den tredje rosen har fått en lite mer framskjuten placering i planteringen och kommer flankeras av dahlior och blomma mot en bakgrund av höga, rosaröda temyntor. Blommar den som den gjort i år så kommer jag bli mer än nöjd. 

'The Queen of the Musks'
För att knyta an till veckans tema på TrädgårdsFägring så är det också här jag så småningom kommer att plantera de flesta narcisser jag beställt i år. 'Obdam', 'Manly', 'Salome', 'Cheerfullness', 'Thalia', 'Waterperry' och 'Mount Hood', alla i vita eller mjukt gula toner.

Till att börja med sätter jag narcisserna i krukor, låter dem stå frostfritt till efter jul då de åker ut i kylan. När våren kommer och jag ser var och hur många gamla lökar som kommer upp, kompletterar jag med de krukodlade. Blir det några över så får de pryda entrén.

Annars har jag varit sparsam med lökinköpen i år. Utöver narcisserna är det bara två sorters tulpaner jag skaffat till de två stora lerkrukorna jag ser från köksfönstret. Minns att det var någon rosa och någon vit, båda enkla och tidigblommande. Sortnamn? Ingen aning, planteringen gick fort och minnet är kort.

Tulpanfägring våren 2022
Fortfarande finns det rosor kvar innanför stängslet och jag får fundera vidare på var de kan trivas och synas bättre. Rätt vad det är kommer jag på det.



Allt gott!

10 kommentarer:

  1. Hej Ulrika,

    Jeg smiler når jeg leser om det du beskriver, for det minner veldig om hvordan jeg også gjør ting. Jeg har et annet uttrykk som også passer: Frem og tilbake er dobbelt så langt...
    Jeg har holdt på sånn lenge i hagen her, men til slutt blir jeg fornøyd.
    Det er jo smart å minske litt på dahlia, for jeg er ikke sikker på om jeg kommer til å ha dahlia til neste år av samme årsak som deg.
    Dahlia er så fine, og jeg vil gjerne ha de, men når de først blomstrer her når frosten kommer vet jeg ikke om jeg gidder å ha de mer.
    Nydelige krukker med løk hos deg! Det er en smart måte å plante tulipaner på. Jeg pleier nemlig ikke lykkes med de heller... ;)

    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit,

      Ja det är nog många som håller på som vi :)
      Har sett många som skriver att dahliorna kom igång sent i år och deras höjdpunkt är främst sensommaren. Redan förra året var jag tveksam till att ha så många tillsammans men det hade jag förträngt när de skulle planteras i somras. Nu ska det bli bättring.
      Tack, tulpankrukorna är en fröjd när våren kommer.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  2. Ja, det kender jeg godt dette med at lave om på noget jeg ellers synes jeg har planlagt vældig godt. Nogle vækster flytter hele haven rundt før de finder deres rette plads, og det handler ikke kun om jord, vand og lys - det handler nemlig meget om at finde de rette naboer. Vi havde lavet en anden kombination med dahlia og pæoner, som også blomstrer på forskellige tidspunkter, for nogle år siden og det fungerede fint. Jeg er sikker på din blanding af roser og dahlia vil blive rigtig smukt, og hvis du samtidig får bragt det hele hen, hvor du kan se det, så kan det vel ikke blive bedre!
    Her har der heller ikke været mange blomster i vores dahlier, og måske har det bare været et dårligt år, men jeg synes jo også det er allerbedst hvis man kan kombinere forskellige planter i sine bede. Dine roser ser så skønne ud, og idéen med at plante løg i krukker, og dernæst plante dem ud hvor der mangler noget er rigtig god!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det. Ibland behövs många försök, men till slut brukar det bli bra.
      I min ros- och dahliaplantering finns också några pioner men än så länge är de små och har inte blommat med mer än någon enstaka blomma. Ser fram emot att de ska växa till sig.
      Ja jag vet inte riktigt varför jag planterade dahlia "en masse", när jag vanligtvis blandar men nu kommer det nog kännas bättre. Vi får också hoppas på ett bättre dahlia-år nästa år.

      Allt gott! Ulrika

      Radera
  3. Hej Ulrika!
    Jag är så glad för att jag inte har rådjur som äter på mina växter och förstår att det inte är lätt att hålla dem utanför. Men såklart vill du njuta av blomningen också. Hoppas det blir bra att varva rosor och dahlior. Är imponerad av dina krukor med tulpaner. Jag lyckas inte få dem att trivas i kruka.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,

      Ja det skulle vara skönt att slippa dem även om jag tycker de är fina (på håll). I år har de ätit annat än tidigare och en bock har fejat ner fem olika barrträd/buskar som jag haft i flera år. Det är nästan värre än att de äter blad och knoppar från något som växer tillbaka.
      Tulpanerna i kruka har fungerat bra så länge de inte står för torrt, tror man ofta är rädd att de ska ruttna men har de bara dränering så verkar det inte vara några problem.

      Ha det gott! Kram Ulrika

      Radera
  4. Hej ,vad jobbigt med rådjur i trädgården tack och lov så slipper vi dem de håller bara till i skogen.Vilken vackra krukor med fina tulpaner,du har även så vackra rosor det är så trevligt när de blommar och gör det länge,nu har mina rosor gått till vila för inom kort får vi snö här.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja rådjuren (och hjortar) gör trädgårdslivet mindre kul ibland. Det värsta är när rådjuret bestämmer sig för att feja mot en stam på ett ungt träd. Ofta så lyckas de skala av barken runt om och trädet dör.
      De stora krukorna med tulpaner är härliga på våren. Även här har trädgården gått i vila nu, men det kommer nog dröja innan snön kommer.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  5. Det blir lätt så... ..eller alltid. Ge saker lite tid så kommer lösningen som en pollett :) Jag gillar eller är en learn-by-doing person och det verkar vi dela. Tror det blir en himla fin förändring till nästa säsong.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst delar vi det :) och jag ser fram emot att se hur det blir nästa säsong.

      Kram Ulrika

      Radera

Vivor i väntan på våren

Sedan någon månad står de där i butikerna: de små vivorna. En del enkla andra dubbla och fluffiga och alla har lysande vackra färger. Små sk...