torsdag 13 oktober 2022

Sommarblommor som levererat

Det blev en paus, både för mig och trädgården. Efter en intensiv inledning och trädgårdsvisning i början av sommaren tog det stopp. Rosorna hade ett kort sommarflor medan dahliorna inte riktigt kom igång med blomningen förrän stora delar av augusti hade passerat. Eftersom det mesta jobbet var gjort inför visningen tog jag ledigt, om man bortser från en del vattning och passade på att göra en del annat.

Men nu har det blivit höst och efter en gråmulen inledning har de senaste dagarna varit fantastiska. Jag har ägnat mig åt att städa ur planteringarna inför vintern. Lite tidigt kanske men jag kommer inte ha så mycket tid för trädgården i november så det måste göras nu. Inte för att jag gör så mycket, förutom att gräva upp dahlior, rycka ogräs och eventuellt ta bort några gamla sommarblommor. Det mesta får stå kvar tills i vår.

Dahliorna ska ner i källaren för vinterförvaring efter en ganska medioker dahliasäsong där flera saker gjort att blomningen inte på långa vägar nådde upp till förra årets. Utöver att de var sena med att sätta knopp  bestämde sig rådjuren plötsligt och helt oväntat för att dahliaknoppar var en delikatess och jag snuvades på mängder av blommor.

Tack vare att jag har alldeles för många olika sorters dahlior räckte det ändå till en hel del buketter, både för det egna bordet och att ge bort till andra. Precis som förra året fascinerades jag över hur bra de går att kombinera både med varandra och andra. Få sommarblommor bjuder ju på en lika stor variation som dahlior och varje ny sort som slog ut blev utnämnd till "den finaste", åtminstone för stunden innan nästa slog ut. 

Två dahlior som lyckades blomma fint, 'Bonanza' och 'Waltzing Mathilda'
 
'Totally Tangerine'
'Café au Lait' men med en normal blomma och en starkt rosa, båda på samma stjälk. 

Baksidan av att ha för många olika sorter är att man till slut måste begränsa sig och till nästa år är det köpstopp på dahlior. De som klarar vinterförvaringen är de som kommer bli nästa års "den finaste".

Till skillnad från dahliorna får rosenskärorna står kvar till dess att frosten tar dem och de passar på att tacka genom att fortsätta blomma för fullt. En kort period i somras hade de ohyra men det svalare vädret i kombination med mer regn har gjort att ohyran försvunnit och de ser nu fräschare ut än någonsin. 

De tillhör de sommarblommor jag sår varje år och brukar dessutom dyka upp som självsådder lite här och där. I år valde jag att så lite färre varianter och den vackra 'Double Click Snow Puff' är den som blev årets bästa. Den är knappa metern hög och blommar med blommor som har lite olika utseenden, en del nästan enkla och andra tydligt dubbla. 


Rosenskära, Cosmos 'Double Click Snow Puff'

Det är ju också kul att prova nya sorter och i år var praktvädd, Scabiosa, en av dem jag sådde för första gången. De hamnade av misstag i framkanten av en plantering och blev nästan meterhöga vilket kanske var lite tokigt men de var lätta att så och blommade både rikligt och länge. Dessutom var de fina i buketter, både som blommande och som fröställningar och rådjuren lät dem vara ifred så de kommer sås igen nästa år men få en mer genomtänkt placering.


Praktvädd, Scabiosa atropurpurea 


Sommarblomman som blev årets favorit var en sommarrudbeckia. Den så populära 'Sahara' sådde jag förra årets och den visade sig komma igen efter vintern som för så många andra. Nu håller jag tummarna för att även 'Goldilocks, som jag sådde i våras, ska övervintra. Om jag varit lite ambivalent till 'Sahara' så har 'Goldilocks' tagit mig med storm med sin fina varmgula färg. Den är hållbar i buketter,  har blommat oavbrutet från juli och kommer säkert hålla på till frosten tar den. ´

Sommarrudbeckia, Rudbeckia hirta 'Goldilocks'


Fröer för nästa års sådder är redan införskaffade och bland dem fler av 'Goldilocks' för att vara på säkra sidan. Fröer till ytterligare en sommarrudbeckia, 'Amarillo Gold', klickades hem såväl som rosenskäran 'Apricotta' och dagögat 'Bleeding Hearts'. När mörkret tar över är det skönt att se fram emot nästa vår.



Allt gott!







12 kommentarer:

  1. Hej Ulrika!

    Jeg har flere ganger tenkt på deg, og hvor du ble av i sommer. Godt å se at du er tilbake i bloggverden igjen!
    Så fine dine dahlia ble i sommer. Jeg får ikke de helt til, for de blomstrer så sent uansett hvor tidlig jeg planter de ;)
    Jeg skal prøve å grave opp noen nå, og se om jeg klarer å bevare de. Hva gjør du med de etter at du har gravd de opp?
    Nydelige Rudbeckia hirta 'Goldilocks'. Hos meg kom det plutselig frem noen som var helt gule i sommer ut fra frøplanter jeg hadde sådd med 'Sahara'. Det er spennende å så frø :)

    Ha det godt!

    SvaraRadera
  2. Hej Marit,

    Ja det blev ett långt uppehåll, tyckte inte att vare sig trädgården eller jag hade så mycket att säga. Men nu ska det förhoppningsvis bli inlägg oftare :)
    Jag har en källare som håller sig runt 10 grader på vintern, där får dahliorna vara. I år har jag torvmull runt dem för att se om de håller sig fina under förvaringen, tidigare har jag använt både tidningspapper och sågspån/kutterspån. Svårigheten är att få det lagom, inte för torrt och inte för fuktigt. En del klarar det andra inte men även rätt ihopskrumpa/torra knölar brukar kunna börja växa, det tar bara längre tid.
    Visst är det kul att så frön! Särskilt när resultatet blir så bra som med 'Goldilocks'...

    Ha det gott!
    Ulrika

    SvaraRadera
  3. Hej Ulrika!!
    Så kul att du fick inspiration. Fina sådder, jag hade en dubbel röd cosmos som började blomma ganska sent. Scabiosa är jag väldigt förtjust i. Har sått Salmon Queen några år. Fina dahlior, mina blev uppgrävda i förrgår, då hade nattfrosten tagit dem. Lyckades plocka en bukett av de sista blommorna. Nu får de torka ett tag så paketerar jag dem, för vinterförvaring.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,

      Ja det satt långt inne! Visst är Scabiosan fin och det var faktiskt mixen 'Salmon Queen' jag sådde också men en planta blommade i blått. De av mina dahlior som blommade har allihop varit sååå fina, men rådjurets framfart har varit trist i år både vad det gäller dahlior (och cosmos!). Så istället för att blomma vackert så har dahliaplanteringarna bestått av plantor där knopparna bitits av....
      Vi har ännu inte haft frost men jag håller på för fullt med att packa ner dahliorna i källaren. Är på något sätt väldigt skönt när det är gjort.

      Ha det gott! Kram Ulrika

      Radera
  4. Vackra sommarblommor du haft i år. Jag är glad för några dahlior gillade inte den myckna gödseln i jorden och de rötterna var borta. Så nu har jag 'bara' 5 fulla backar med olika sorter. De jag hade flera av - där har jag reducerat till en av varje. Känns bra. Totally Tangerine är väldigt fin men jag funderar på att inte ha kvar den. Den håller sig aldrig fin i buketter... ..får se hur jag gör.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att det kan vara en sån lättnad när växterna sköter det själva :) Jag hoppas att slumpen ska rensa ut bland mina under vinterförvaringen men sen är ambitionen att begränsa varje sort till ett mindre antal om det behövs. Hälften av knölarna måste bort, men egentligen ett angenämt "problem"...

      Kram, Ulrika

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  6. Vilka underbara blommor du har haft som har bjudit på sig själv sådana vill man ju gärna ha även en annan sommar. Då är det bra att man kan spara på dem och plocka fram när det våras igen eller ta frön och så en ny säsong.Ha det gott/Margareta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja flera av sommarblommorna har verkligen varit lyckade i år och finns med bland de jag gärna har nästa år igen.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  8. Det må være dejligt allerede at have ordnet haven til vinter. Her lader jeg også det meste stå til fugle og insekter, og det pynter jo også i vintertiden. Dine billeder af sommerblomster er så fine, og jeg synes det er en god idé at udnævne den seneste Dahlia, som årets fineste:-) Scabiose har jeg nu haft en del år i haven (en næsten hvid sort) og den sår sig selv fra år til år, men mange af planterne overlever også. Den kan godt stå i forkanten af et bed da den jo næsten svæver en meter oppe i luften. Goldilocks er virkelig køn! Sikken en skøn varm farve.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är skönt att mesta har klarats av, nu väntar jag på att löven ska falla. Scabiosa var en fullträff och skulle den självså sig nästa år är den välkommen. Hade jag vetat att den har en chans att överleva vintern så skulle jag lämnat några plantor redan i år. Nu får det vänta till nästa år. Tack för tipset.
      Ja, färgen på Goldilocks fick mig på fall :)

      Ha det gott! Ulrika

      Radera

Våren pausar

  Efter en påsk med lite högre temperaturer och stundtals vackert vårväder väntar några dagar med vinter igen. På påskafton satt vi i vårsol...