tisdag 19 juli 2022

Inte alltid som jag tänkt

Juli månad och perfekt trädgårdsväder med växelvis sol och regn. Regnet håller växterna fräscha och gröna, till och med gräsmattan är grön vilket är ovanligt för juli. I planteringarna uppe vid huset är det frodigt och blommorna avlöser varandra. Just nu blommar bl. a riddarsporrar, stormhatt, borstnejlika, daggkåpa och nävor. 

Gräver man lite djupare i jorden märker man att det ändå är väldigt torrt en bit ner. Kanske är det anledningen till att temyntan 'Beauty of Cobham' är full av mjöldagg? Har väntat på att den ska växa till sig och "ta plats" i planteringen och i år såg det så lovande ut. Men nu när den precis har börjat sin blomning tycker jag bara att den är alldeles för hög för att stå i framkant och på grund av mjöldaggen har jag fått plocka av alla blad så att stjälkarna är mer eller mindre kala.

Så idag kom spaden fram och jag grävde bort hälften för att istället plantera några av de dahlior som inte fått någon plats ännu. Även om de också kommer bli höga så behåller de förhoppningsvis bladen nedtill och blir en bra front framför resterna av temyntan, som jag alltid klipper ner efter blomning mjöldagg eller ej. Till nästa år får jag fundera ut någon perenn som kan bli fin i framkant, eller så blir det dahlior igen.


Blommorna fick bli en bukett till uteplatsen och de bortgrävda bitarna ska förhoppningsvis få plats någon annanstans i trädgården. Jag har en annan temynta som står i jord som sällan torkar ut och som inte aldrig har en tillstymmelse till mjöldagg, vilket ger en fingervisning om vad de gillar. Även om det är lite brist på såna platser så löser det sig säkert.


Monarda 'Beauty of Cobham'



Allt gott! 

14 kommentarer:

  1. Hej Ulrika!

    Du er heldig som får regn, for her har det kun kommet 17 mm i hele juli. Jeg vanner veldig mye nå, men det er også det eneste jeg får gjort.
    Meldugg kommer ofte når det har vært tørt ja. Jeg har også 'Beauty of Cobham', men mine har ikke fått meldugg merkelig nok. Uansett var det er vakker bukett du hadde tatt inn :)
    Så fint bedet ditt er!

    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Hej Marit,

      Ja det känns som en lyx med det regn som kommit, även om det inte varit så mycket varje gång så håller det trädgården grön. Lider med dig, vet hur stressande det är med torkan och hur mycket tid som går åt för att vattna. De senaste dagarna här har varit riktigt varma och jag måste snart också börja vattna.
      Ja så är det säkert, men även här har temyntorna klarat torra somrar utan att ha mjöldagg tidigare så kanske är det mer som spelar in. Buketten står vacker än. Tack.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  2. Hej Ulrika!
    Jag gillar temyntan, har den i en rosa variant och sådde en i år, har glömt färgen på den. De ser lite lagom rufsiga ut. Vi har haft omväxlande väder med lite regnstänk och kyligt väder, men de senaste dagarna har det blivit sol och värme igen. Ser med bävan fram emot temperaturer över 30 grader. Torsdag 34 hos oss. Som tur är skall det inte bli långvarigt. Du har fint i dina rabatter, det ser frodigt ut.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,

      Ja temyntorna är charmiga. Verkar som om ni har liknande väder som vi, de senaste två dagarna har varit hemska med runt 30 grader. Nu ska det bli ge med sig framåt lunch och bli mer normala temperaturer igen. Tack, det känns ovanligt grönt och lummigt för att vara juli.

      Ha det gott! Kram Ulrika

      Radera
  3. Kjedelig med meldugg på plantene. Temynte er jo flott, så det blir nok bra når du finner rett plass for dem. Å finne optimal plassering av plantene, er jo noe vi hageeiere strever med hele tiden. Ha det godt!
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en ständig jakt :)

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  4. Det er ellers en flot buket du har fået ud af din Monarda, men det er jo ærgerligt med meldug på bladene. Her vander jeg når planterne ser grå og triste ud, men vi har også kun fået 15 mm regn i juli, så det er ikke helt nok.
    Dit bed ser ellers pragtfuldt ud, og det meste trives helt fantastisk!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men visst är den fin! Tror nästan jag njuter mer av den så här än i planteringen och det finns ju en del kvar. Nu har vi haft några dagar med riktig hetta så snart blir det till att börja vattna också här. Tack.

      Ha det fint! Ulrika

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Tänk så glad jag var när jag hittade 'Beauty of Cobham'. Hade sett bilder av den och eftersom jag bott i Cobham... ..du fattar. Sen köpte jag en urläcker 'Jacob Cline'. Men Jacob försvann och skönheten bredde ut sig snabbt och brett. Antagligen hade den mjöldagg också men det tänkte jag inte på på åkern. Får nog gå ner och titta till den i grönsakslandet där den bor nu. Se om den sköter sig :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  7. Ja torrt här också....regn behövs. Din stora rabatt är helt underbar!!!
    Bästa kramen från Titti

    SvaraRadera
  8. Jag tycker det verkar som om det mesta blivit som du tänkt dig - och du har ju ett perfekt väder också verkar det som! Här är det hemskt torrt och varmt, men om några månader så kommer man antagligen längta tillbaka.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  9. Temyntan din har så fin färg jag har haft en röd som jag sörjer har inte sett till den i år .Din bukett är så vacker och den sista bilden är också jättefin ,du har så fint i din trädgård.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera

Vivor i väntan på våren

Sedan någon månad står de där i butikerna: de små vivorna. En del enkla andra dubbla och fluffiga och alla har lysande vackra färger. Små sk...