fredag 27 augusti 2021

Dahliafeber — hur gick det?

Trettio nya sorter. Så många blev det. För vem kan motstå vackra bilder på dahlior i alla möjliga olika former och färger? Inte jag. Inte ens trots att jag redan hade en hel del sorter sen tidigare. Men, så fint det skulle bli och redan i slutet av maj och början av juni planterades alla som börjat växa ut i trädgården. (En del, både nya och gamla, vägrade vakna och hamnade därför i komposten.)

För att skapa plats breddades en fyra meter lång plantering med 30 cm och på ett annat ställe ändrades en grusgång så att några extra kvadratmeter planteringsyta blev ledig. Ändå fick de sista dahliorna klämmas ned bland perenner i redan befintliga planteringar.

Under några veckor började och slutade varje dag med snigeljakt för sniglar älskar dahlior och inte kunde jag låta dem ta för sig av mina fina plantor. Det varma, torra vädret och min intensiva jakt gav resultat och jag riktigt såg hur dahliorna växte. Allra bäst växte de som stod fritt och soligt medan de bland perenner fick kämpa mer och i vissa fall flyttas till soligare platser.

Andra veckan i juli slog så de första ut. Snabbast var två dahlior som jag sått själv för några år sedan ur en frömix som heter Bishop's Children. Båda är enkla med mörkt bladverk, den ena med orange blommor (fotot gör den inte rättvisa och den är mer varmorange än bilden visar) och den andra ceriseröda. Blommorna varar ganska kort tid men kommer i mängder och de älskas av fjärilar.

Några dagar senare anslöt 'Creme de Cassis' och 'Creme de Cognac'. Två lite lägre (70 cm) sorter som blommar i massor med tvåfärgade blommor. Baksidan på kronbladen är vinröd hos båda, kombinerat med det rosa hos 'Creme de Cassis' blir intrycket kallt medan det aprikosgula hos 'Creme de Cognac' ger ett varmt intryck. Båda är toppenfina men det tog ett tag för mig att uppskatta färgen hos 'Creme de Cognac' fullt ut.

Från vänster till höger, uppifrån och ner: Bishop's Children x 2, 'Creme de Cassis' och 'Creme de Cognac'

Av de nya dahliorna var 'Wizard of Oz', 'American Dawn', 'Golden Scepter' och 'Bonanza' tidigast. Samtliga blir knappa metern höga och har blommat flitigt. Den vackra rosa blomfärgen och de mörka stjälkarna hos 'Wizard of Oz' knockade mig medan 'American Dawn' inte riktigt har lyckats än. Båda har långa stjälkar som gör dem lätta att ha i buketter. Det är där jag tycker att 'American Dawn' är som bäst, i kombination med andra dahlior.

'Golden Scepter' och 'Bonanza' har också blommat fantastiskt och använts i många buketter. 'Bonanza' är en av favoriterna från årets nykomlingar, den har samma färger som 'Creme de Cognac' och de är kanonfina ihop tack vare de olika formerna. 'Golden Scepter' har en varm gul färg som kan lysa upp vilken bukett som helst. 

'Wizard of Oz', 'American Dawn', 'Golden Scepter' och 'Bonanza'
Om sniglar är ett problem medan plantorna är små (och ibland även senare) är tvestjärtar ett som kommer när blommorna ska slå ut. Har också sett en annan insekt som väldigt ofta sitter på knopparna eller de utslagna blommorna och som jag misstänker sabotera mina dahlior. (Istället för att ta bort dem kanske jag ska ta och fota dem så jag får reda på vad det är för något.) Särskilt ljusare dahlior verkar drabbade.

'Caramel Antique', 'Canary Fubuki' (båda nya för i år), 'Gerry Hoek' och 'Park Princess' har varit särskilt utsatta även om tvestjärtarna ofta gömmer sig i många andra dahlior också. 'Caramel Antique' visade sig vara mer ljusgul än cremevit även om den bleknar och blir mer cremevit med tiden. Vacker och började blomma tidigt, inte så hög kanske 70 cm men det kan bero på läget.

'Canary Fubuki' gör en glad med sin citrongula färg och lite spretiga form. Jag har den i kruka tillsammans med 'Gerry Hoek' och de har båda blommat fint. Nu syns det på bladen att jag borde gödslat mer men det är ju inte dahliornas fel och de fortsätter att bilda knoppar. 'Park Princess' växer på flera ställen i trädgården och blir lika äten oavsett plats vilket är synd för den är egentligen en riktigt fin, inte så hög dahlia. 

'Caramel Antique', 'Canary Fubuki', 'Gerry Hoek' och 'Park Princess'
'Molly Raven' är en vacker men lite busig dahlia med mörkt bladverk som jag tror är relativt ny på marknaden. I alla fall var det svårt att hitta bilder på nätet i våras när jag skulle bestämma mig för vilka dahlior jag skulle beställa. Så varför busig? Jo blommorna varierar från enkla, till stökiga eller (förväntat) dubbla på olika stjälkar. Kanske är det något tillfälligt som försvinner till nästa år. Men, vacker är hon!

'Molly Raven' i olika skepnader
Verkar som om jag faller för lite dova färger likt 'Molly Raven' för flera av de övriga dahlior som blommat hittills har lite mer dämpade färger. Bland dem en som är omöjlig att göra rättvisa med ett foto och en som jag beställde för att den "hade en obeskrivlig färg". Alla tre är nya för i år och håller sig under metern höga.

Den med "obeskrivlig färg", 'Zundert Myster Fox', har inte övertygat än men kanske står den lite illa till. Blommorna varierar från brunorange till aprikosrosa beroende av ålder och kanske sol/värme. Att den skiftar kanske är det som gör den "obeskrivlig". Mina förväntningar var kanske för höga för det är inget fel på den men den är, åtminstone inte i år, något speciellt. 

'Iced Tea' har samma färgskala som 'Zundert Mystery Fox' om man bortser från det brunorangea men har ett mer levande intryck med en svag randning på varje kronblad. Har inte blommat så mycket men har fler knoppar på gång.

'Night Silence' å andra sidan ser ut att vara väldigt snarlik med 'Molly Raven', den har också ett mörkare bladverk. Men i verkligheten är de inte alls lika. Färgen på 'Night Silence' är dämpat mörkt grågammelrosa om det säger något. Helt otrolig, helt omöjlig att fånga och mycket vacker. Om man kan kalla en dahlia sofistikerad så är 'Night Silence' det.

'Zundert Mystery Fox', 'Iced Tea' och 'Night Silence' (stora bilden)

Fler dahlior kom i gång under juli men de som fick lov att flytta pga för skuggig växtplats och de riktigt stora tallriksdahliorna har precis börjat öppna sina knoppar. Förhoppningsvis kommer solen tillbaka och ger lite värme så att jag får se dem blomma. Några har inte ens bildat knoppar än utan låter mig nog vänta till nästa år. Men att trädgårdera är ju många gånger att planera för framtiden så det är okej.

Aldrig tidigare har jag plockat så många buketter som i år och jag har upptäckt att man nästan kan kombinera dahlior nästan hur som helst och med vad som helst. Visst är det lite pyssel med dem men vad gör det när de väl blommar. Hoppas bara att hösten blir lång och frosten håller sig borta.



Allt gott!




14 kommentarer:

  1. Hej Ulrika,
    Så utrolig mange flotte dahlia du har plantet. 32 stykker er veldig mange. Det er jo fint at du klarer å huske på navnene på alle sammen.
    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit,

      Ja de är fina och flera andra kommer förhoppningsvis igång innan säsongen är över. Sätter namnlappar vid dem när jag planterar så det är lätt.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  2. Hej Ulrika!
    Riktigt fina dahlior. Är speciellt förtjust i Molly Raven och Night Silence. Gillar färgen på dem. Visst är det lite pyssel med dem men det är värt det. Du har fått till en fin bukett. Håller redan på och spanar in nya sorter till nästa år. Creme de Cassis har jag haft, men den har tagit slut. Har några som inte blommar i år, kanske får de en ny chans eller så åker de.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,

      Ja det är två fina, väntar på att 'Seniors Hope' ska slå ut. Tror att den har samma färgskala. Den var bland de som hamnade lite fel från början men har börjat fälla ut första kronbladen nu.
      Har också börjat kika samtidigt som jag säger till mig själv att jag har tillräckligt, får se hur det blir.

      Ha en fin söndag. Ulrika

      Radera
  3. Tack för en jättefin genomgång. Och många fina dahlior. Javisst är det något förunderligt med dahlior, sensommarens färger generellt, att de väver så fint med varann trots stora olikheter. Jag älskade den första ljust gula som jag redan glömt namnet på... Creme de Cassis är fin men jag upplever att den blommar rätt dåligt och har korta stjälkar så kanske försvinner den.

    Jag ska också rensa bland mina sorter. Men till att börja med ta med kameran och dokumentera dem. Och göra en note-to-self för nästa säsong - se för bövelen till att sätta ner käppar och binda upp dem. För nu lägger de fälleben på mig i grönsakslandet. Men vet du det allra bästa.. till nästa år vet jag var jag kan sätta dem. I den stora biten jag jobbar med för att flytta pionerna till hösten 2022. Det är kanske det bästa trots allt :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väl bekomme. Är helt betagen över hur fina buketter man kan göra. En nära väninna gifte sig förra helgen och jag kunde få ihop buketter både till bruden och borden. Lyxigt.
      Creme de Cassis blommar som bara den här men stjälkarna är korta så den duger bara till väldigt låga buketter.
      Härligt att veta att en stor planteringsyta bara väntar på att fyllas! Och ja, även jag borde varit bättre med att stötta dem (och binda stjälkarna mot pinnen). Som tur är har jag satt de flesta väldigt tätt och där det inte blåser så det har hjälpt.

      Kram Ulrika

      Radera
  4. Et stort arbejde har båret frugt, og nu høster du alle de glæder der følger med!
    Grundig gennemgang af sorterne og smuk billedserie der illustrerer alt hvad du skriver. Selvfølgelig er det rigtig svært at gengive farverne præcist, når de skifter efter vejret og lyset, men der er vel nok mange flotte imellem.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla,

      Ja det är en härlig dahliatid nu, med många plockade buketter. Förhoppningsvis tittar jag tillbaka på genomgången när det är dags för plantering (och nyinköp) nästa vår, så underlättar det placeringen av de olika sorterna.

      Allt gott! Ulrika

      Radera
  5. Wow, bra jobbat!! Fantastiskt fina, allihop! Och vilken fin bukett!
    Ska jag välja två favoriter ur denna kavalkad av dahlior så väljer jag Park princess med sina sugrörsliknande kronblad, så cool, och Molly raven med sina mörka stadiga stjälkar och blad och purpurfärgade blommor.
    Hoppas du får njuta av din fina blomprakt länge! Ha det gott! Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är de fina, och egentligen väldigt lätta att lyckas med om man bara kommer över de första stegen. Få blommor blommar så rikligt och länge som dahlior. Har redan blivit mängder med buketter och ska förhoppningsvis kunna bli många fler.
      Får nya favoriter hela tiden varefter de börjar blomma, finns så många!

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  6. Ja det är något speciellt och älskvärt med denna blomma, färgglad och ståtlig. Även om min Café au lait bara blev 20 cm hög ha ha. Får prova igen nästa år!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det och jag kan trösta dig med att min 'Cafe au Lait' inte är mycket större och ännu inte blommat (men den har knopp).

      Kram Ulrika

      Radera
  7. 30 stk o: Tror du er galere enn meg. Vanvittig mye fint å velge mellom, ja. Åh, jeg sådde også 'Bishops Children' en gang, og en blanding som het 'Colarette Dandy'. Ble noen utrolig fine varianter, men har dessverre ingen av dem igjen. Mange vakre sorter du viser. De første mine startet blomstringen allerede i juni. Det var de minste, enkle. Nå tror jeg alle er i gang.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det och det värsta är att jag sitter och funderar över vilka jag ska utöka samlingen med till nästa år. Kanske kan vara en idé att så 'Colarette Dandy'-frön, har funderat på det tidigare men inte kommit mig för.
      Härligt att ha dahlior redan i juni. Jag trodde ju att de skulle vara tidiga i år eftersom jag satte ut dem så tidigt men så blev det inte.

      Ha det fint. Ulrika

      Radera

Vivor i väntan på våren

Sedan någon månad står de där i butikerna: de små vivorna. En del enkla andra dubbla och fluffiga och alla har lysande vackra färger. Små sk...