onsdag 1 maj 2024

Vårvärmen är här

 

Äntligen har vårvärmen kommit och det är så härligt att vara ute i trädgården och pyssla. Får jag önska fortsätter det vara "lagom" varmt så att våren får tid på sig. För visst är det här den bästa tiden på året? 

Julrosen 'Double Ellen Red' är som vanligt fantastiskt vacker så här på våren.

Det är också den mest arbetsintensiva tiden i trädgården. Vanligtvis köper jag hem barkmull på påse men i år slog jag på stort och beställde ett helt lass och den ska läggas som ett täcke i planteringarna så att fukten stannar kvar och ogräsfrön inte gror. För är det något som lovordas för att underlätta i trädgården så är det "att mulcha".


Efter några dagars "mulchning" känns det i kroppen men i takt med att högen minskar så ökar tillfredsställelsen och jag längtar till nästa dag i samma ögonblick jag ställer ifrån mig skottkärran. Det är helt otroligt vilken skillnad det gör när förra årets löv täcks av ett mörkt lager barkmull. Växterna som knappt syntes innan lyfts fram och allt ser städat ut.

Lungört och rödbladig mandeltörel

De flesta planteringarna är fortfarande lite skräpiga men det är inget som hindrar växterna från att få vårkänslor. Det händer massor från en dag till en annan och varje dag är det något nytt som slagit ut. Så här års är det framför allt lunden som har mest att visa upp. 

Några julrosor som tittar upp bland solrosfröskal som fåglarna lämnat efter sig

Blåsippor och en viva

Julrosor

Vitsippor och lungört

Vivor och nunneört med blad från sockblomma i bakgrunden

Frösådderna har fått flytta ut till växthuset och dahliorna tillbringar dagarna utomhus och lyfts in till nätterna. Det gäller ju att tänka på sommar och sensommarblomningen också...



Allt gott!





7 kommentarer:

  1. Hej Ulrika!

    Ja, endelig kom vårvarmen, og den har vi ventet på lenge! Du har så mange fine juleroser. Double Ellen Red er fantastisk vakker. Dine dahlia ser flotte ut. Jeg har flyttet mine ut i dag, og jeg tar sjansen på at det blir varmt nok i natt til at de klarer seg. Det er 17 grader ute her nå. Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit,

      Ja, äntligen! Tack, med åren har jag spridit ut en del av de fröplantor som jag hittat under mina julrosor på många håll i trädgården. Tycker att de är toppen som marktäckare (och rådjuren lät dem vara ifred).
      Jag startade mina dahlior mycket senare än vanligt i år och långt ifrån alla har satt igång att växa men jag räknar med att de hinner innan det är dags att plantera ut dem. Nätterna är lite för kalla för att jag ska våga ha dem ute dygnet runt men de står i backar som jag lätt lyfter in i gästhuset på kvällarna.
      Prognosen säger 18 grader på lördag men sen blir det lite kyligare igen...men fortfarande vår :)

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  2. Hvor dejligt for dig at vår-varmen endelig er kommet. Det ville være fint med et sagte forår, men nu går det vist stærkt med det hele - og vi får travlt. Det er en stor bunke bladmuld du skal have spredt ud i bedene, men det er jo en virkelig god idé! Hvis man kan holde ukrudtet nede og samtidig forbedre jorden skal man sandelig gøre det - også selvom du bliver træt i hele kroppen af arbejdet:-) Jeg ønsker dig god arbejdslyst i din store have. Hvor er det nogle skønne billeder du har taget i det fine lyse vår-vejr!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja äntligen är det lite behagligare att vara utomhus.
      Tack! Som tur är väger barkmullen inte så mycket som vanlig jord men det är ändå mycket arbete innan den hamnar där den ska men det ska nog gå bra.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  3. Hej Ulrika!
    Vilken energikick det blir av solen och värmen, det är som att krypa ut från ett ide och äntligen kunna få något gjort i trädgården. Jag har fortfarande en bit kvar att rensa bort från löv, det är miljoner ekollon också, så de måste bort innan jag får en ekskog. Men då kom jag på att börja flytta hallon som växte utanför hallonlandet, och det behövdes nya stöd. Det måste också göras, men kanske skall jag ta tag i rabatten med alla löv.
    Det blommar riktigt fint hos dig, jag har också den fantastiska Double Ellen Red och några andra röda men de blommar för det mesta med bara en blomma. Hoppas på att de skall bli större med tiden.
    Mina nya dahlior har vuxit lite för mycket, medan de gamla kom i jord lite väl sent, de har knappt några början, men jag får ha tålamod.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,

      Det var en bra liknelse! Precis så känns det.
      Jag låter de flesta löven ligga kvar och lägger barkmullen över dem. I vissa fall är lövtäcket så tjockt att jag tar bort en del och komposterar. Ekollon är ett gissel och jag har också en plantering där det är bäst att rensa bort dem innan barkmullen kommer på plats. Trots det finns det massor av små ekplantor som sitter som berget när man försöker dra upp dem.....
      Varvar mulchningen med annat som står på "vår-listan" och har planterat lite nya rosor och flyttat växter. Det blir både roligare och lite mer skonsamt om man inte gör en och samma sak hela tiden.
      Var bara en vecka sedan de sista dahliorna kom upp från källaren och de har inte heller satt igång att växa men jag tycker att det ser ut att vara liv i dem i alla fall.

      Ha det gott! Kram Ulrika

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Har blivit med fågelbad

  Är lite förtjust och småler när jag numera går förbi det som var trädgårdens kanske minst attraktiva del: den inhägnade köksträdgården. In...