måndag 7 juni 2021

Träd i trädgården - Magnolior

Under maj och en bit in i juni är det magnoliatid i min trädgård (och säkerligen i många andras). 

Från det att jag lyckades ta död på den första magnolian jag planterade har jag haft något större framgång med de jag skaffat därefter. Ingen av dem är fullvuxen men de (flesta) växer och blommar med allt fler blommor. Riktigt fin blomning var det efter sommaren 2018 som var varmare än vanligt vilket verkade ha en positiv effekt på knoppbildningen. Men även i år har blomningen varit riklig.

De första att blomma är stjärnmagnolian (Magnolia stellata) och två hybrider med stjärnmagnolia "i-sig". De börjar i regel blomma i slutet av april till början av maj och står alla i området runt dammen, vilket är lite synd för de "tar ut varandra" i viss mån. 

Hybridmagnolian 'Merrill', som blommar med vita enkla blommor, står något soligare än de andra och inleder blomningen. Till en början hamnade den på fel plats och fick efter flytt utstå ett antal år med sparsam vattning. Nu är den närmare tre meter hög efter några års bra tillväxt. 

Magnolia x loebneri 'Merrill'

Blommorna hos  'Merrill' som tyvärr ibland skadas av sen vårfrost

Alldeles efter 'Merrill' börjar stjärnmagnolian blomma. Den växer nära dammkanten, längs bäcken som går ned i dammen men står ganska magert och växer sakta men jag förväntar mig inte att den ska bli så stor heller.  Efter sex-sju år är den knappt meterhög och blommar pålitligt varje år. 

Stjärnmagnolia, Magnolia stellata
 
Snabbare i tillväxt men lika pålitlig beträffande blomningen är hybridmagnolian 'Wildcat' som blommar med fint formade vita, dubbla blommor. Den köptes som ett meterhögt "spö" och har efter sju år hunnit bilda en väl förgrenad buske som är över två meter och nästan lika bred. Precis som 'Merrill' har det hänt att den drabbas av sen vårfrost men eftersom den står lite mer skyddat och blommar någon vecka senare är det tack och lov ovanligt.

Magnolia x loebneri 'Wildcat'
De vackra, dubbla blommorna hos 'Wildcat'. Bladen är lätt skadade av frosten men oftast klarar den sig.

På den tiden Allt om Trädgård hade ett trädgårdsforum hände det att trådarna där väckte habegär och precis det hände när rosenmagnolian 'Genie' kom på tal. Jag är övertygad om att jag var långt ifrån ensam om att skaffa ett exemplar så snart jag kunde. Hem kom ett "spö" på en meter och idag, kanske fem år senare är det möjligen några decimeter högre. 
 
Förra året fick den lite extra omvårdnad och belönade mig med en handfull blommor i år, även om tillväxten inte ökade märkbart. Bara ett år tidigare, 2019, har den blommat mer och hade fler än tio blommor. Förhoppningsvis kommer både tillväxt och blomning öka kommande år, men då krävs det nog att jag fortsätter att vattna och jordförbättra lite extra. 

Den mörkt purpurröda blomman hos Magnolia (Liliiflora-gr.) 'Genie' 

För den blygsamma summan av femtio kronor blev jag ägare av rosenmagnolian 'George Henry Kern'. Ingen annan av mina magnolior blommar lika rikligt och länge som den. Dessutom får den ströblommor under sommaren och ofta ett lättare flor under hösten. Är kanske två meter hög och växer numera mer på bredden än höjden. Förstår varför jag vid något tillfälle läst att den går att använda som häck.

Magnolia (Liliiflora-gr.) 'George Henry Kern' i en släntplantering.
 
 
Lite av en besvikelse blev det när den praktmagnolia jag omsorgsfullt valt plats till fick sina första blommor och de inte riktigt såg ut som jag väntat mig. Första misstanken var att det var en felleverans och att jag fått ännu en rosenmagnolia, kanske en 'Susan' (?). Men ju längre tiden gick och ju mer den växte så började jag fundera på om man ympat in två olika sorter på ett underlag. Vissa grenar, som då ännu inte blommat, hade lena, lite ludna blad medan de grenar som blommat hade blankare blad. 

I år visade det sig att min misstanke att två olika magnolior ympats in stämde och den blommade med flertalet rosa blommor och ett fåtal praktmagnoliablommor. 

Trots den från början så omsorgsfullt valda platsen, har även den här magnolian fått byta plats eftersom den höll på att trängas ut av ett snabbväxande koreatry. Sommaren 2018 fick den dessutom ta mycket stryk pga torka och jag trodde att den kanske var död. Efter flytten för tre år sedan har den satt fart men jag är lite osäker på hur jag ska göra med de olika inympade sorterna. Möjligen måste jag bestämma mig för vilken sort jag vill behålla och ta bort den andra. Vi får se. 

Plantan köpt som praktmagnolia, Magnolia x soulangeana

Lika fundersam blev jag förra våren då blommorna på den planta jag köpt förra året som 'Wada's Memory' inte alls såg ut som förväntat och inte heller fick det där fladdriga utseendet som utslagna. Någonting säger mig att det istället är en praktmagnolia och är det så får väl den ersätta den praktmagnolia jag verkar blivit (delvis) snuvad på tidigare. Men jag är långt ifrån säker och i år blommade den inte.

Praktmagnolia, Magnolia x soulangeana (?), inburad så inte rådjuren ska feja.
  
Samma form av habegär som 'Genie' en gång orsakade, drabbade mig när gula magnolior kom på tal på Allt om Trädgårds forum. Annars var väl inte gula blommor det första jag fallit för, men nu! Visserligen lite försiktigt gult till en början. 'Sunsation' har vackert formade, milt gula blommor med lite aprikosrosa inslag och har visat sig blomvillig som få. 
 
Magnolia 'Sunsation'

En av föräldrarna till 'Sunsation' är brooklynmagnolian 'Woodsman' och den finns numera också här men är ännu bara ett litet "spö" som trots det lyckats blomma med några få blommor varje år. Den har mindre av det gula i sig och istället lite rosa-aprikos ton med gröna inslag, även om utsidan på knoppen är rosa.

Den ska bli ordentligt stor och platsen den står på är vald utifrån det. Men den dåliga tillväxten beror nog på att den står magert och förhoppningsvis sätter den snart fart och växer på höjden om den får lie extra kärlek. 

Magnolia brooklynensis 'Woodsman'

Blomknopp på 'Woodsman'

En av de senaste magnolior som fått en plats i min trädgård är den klart gula brooklynmagnolian 'Yellow Bird'. Redan första året grenade den ut sig rikligt och växte nära en meter i höjd och följde upp med ytterligare en halvmeter året efter och tillväxten i år ser ut att bli lika fin. För första gången verkar jag ha valt en plats som passar redan från början. Frågan är hur stor den blir till slut, förhoppningsvis håller den sig under fem meter annars kommer den stjäla vår kvällssol. Men det känns som angenäma problem.

Förra året var blomningen mager men i år har den verkligen levererat och blommar fantastiskt fint just nu med flertalet blommor. 

Magnolia x brooklynensis

Alldeles i närheten av 'Yellow Bird' står en magnolia med det fina namnet 'Rose Marie'. Hon har bott fyra år i trädgården men inte förrän förra året, efter en flytt (!), började hon sätta fart. Blomningen i år har varit imponerande, med välformade rosa blommor där insidan är ljusare än utsidan. En riktigt fin magnolia, som ska bli några meter hög. 

Kanske lite för mycket "showstopper" där den står i trädgårdens utkant? Kanske blir det en flytt till en plats lite längre in i trädgården. Men det tar emot eftersom den precis satt fart att växa.

Magnolia 'Rose Marie'


En fullt utslagen blomma på 'Rose Marie'

Till sist. Under ett antal år tyckte jag att det var kul att så egna frön till buskar och träd. Ett antal olika rönnar, lönnar och lite andra träd och buskar i min trädgård kommer från den perioden. Så också en buskmagnolia. Problemet är bara att det tar så lång tid innan de buskar och träd man sår blir stora och innan min frösådda buskmagnolia ens hann bli utplanterad i trädgården så hade jag varit på rea och köpt ett färdigt exemplar. 

Än idag har den frösådda inte blommat, vilket nog beror på att den planterades ut i ung ålder på en plats där den utan hjälp fick konkurrera med naturen runt omkring. Men nu börjar den bli en halvstor buske och förhoppningsvis kan den också orka blomma snart.

Blommor på mina köpta buskmagnolia, Magnolia sieboldii.

Man hör ofta att man inte ska flytta magnolior men alla de försök jag gjort har alla gått bra. I samtliga fall har den stått ett par år på sin ursprungliga plats innan jag insett att det vore bäst att hitta ett bättre läge. Möjligen är det så att jag lyckats flytta dem i tid och utan att rötterna skadats och att de därför inte påverkats så mycket.

Är noga med att inte trampa runt i jorden kring deras rötter och har de senaste åren börjat både gödsla och vattna dem mer vilket resulterat i betydligt bättre tillväxt. Förhoppningvis har jag om några år många välväxta magnolior som blommar så där alldeles fantastiskt på våren. 

Allt gott!

 
 

12 kommentarer:

  1. Hej Ulrika,

    Jeg er veldig imponert over alle de forskjellige magnolia du har! Du er heldig som har klima som gjør at de overlever hos deg. Jeg fikk nå noen nye navn som jeg kan google herdighet på. De fleste er ikke herdige her dessverre, men den 'Wildcat' kan gå her. Jeg er så glad i både doble og hvite blomster, så den må jeg finne plass til her :) Takk for gode tips!
    Jeg har bare flyttet en magnolia og det er sieboldii. Den flyttet jeg to ganger, men det gikk bra. Det høres bra ut med mer gjødsel og vann til de, og jeg håper du lykkes med å få de store hos deg :)

    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit,

      Ja, i min zon har man fortfarande en hel del att välja på och jag tror att de med Magnolia stellata i sig är härdigare än de med t ex M. soulangeana. Men jag tror också att väldigt många är "oprövade" eftersom man ser magnolia som mer "exotisk". 'Wildcat' är jättefin och en annan du kan titta på är M.stellata 'Chrysanthemiflora', vet inte zon på den men det är en stellata och dubbel. Linudden Trädgård har bra info på sin hemsida.
      Tack, ska vattna och gödsla. Lita mer angelägen nu när det ser ut att göra sån nytta!

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  2. Hej Ulrika!
    Vilka fantastiska magnolior du har. Visste inte att det fanns så många olika. Har en i min trädgård men det står på min önskelista att skaffa någon till. Trodde min stjärnmagnolia hade något fel då den knappt har vuxit sedan jag skaffade den. Har haft den i fem år och det syns inte att den har vuxit något, men det verkar vara lika med din.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,

      Tack. Jodå, magnoliautbudet är stort och frestelserna många! Min bild av stjärnmagnolian är att den tillhör de mindre och i mitt lite magra läge tycker jag att den beter sig som jag kan förvänta mig. I gynnsammare lägen blir den nog en större buske (men inte ett träd som vissa andra).
      Kolla Linudden Trädgårds hemsida om du vill kika på olika magnolior och se vad hans erfarenhet är. Mycket bra info.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  3. Det var dog en fantastisk mængde forskellige smukke Magnolier du har! Det ender med du kommer til at bo i en Magnolia-skov, når de allesammen bliver store.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det skulle vara fantastiskt (men kommer nog ta ett tag...)!

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  4. Underbart att få se dina vackra Magnolior. Min favorit blev `Sunsation´, men med tanke på utseendet är namnet kanske Sensation!?
    Har försökt med tre olika Magnolior här, men det har inte gått bra så jag har gett upp. Tror inte dom gillar den otroligt kalkhaltiga jorden - och även om man byter jord så är den efter ett par år lika kalkhaltig som omgivningens.
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja 'Sunsation' är riktigt fin med sin milda färg och vackert formade blommor. Så tråkigt att du inte kan odla magnolior. De är ju inte utpräglade surjordsväxter som t ex rododendron men riktiga kalkjordar klarar de nog inte.

      Kram Ulrika

      Radera
  5. Vackra magnolior som du skaffat. Men Yellow Bird kan säkert bli en bit över 5 meter. Har för mig att den och tex Yellow Lantern gärna växer lite smalt och högt. Din Genie har fantastisk färg på blommorna. Det är inte alltid den får det tydligen. Det lär vara nåt med ympad vs inte ympad. Kan det vara som så att grundstammen för din rosa magnolia brutit och att det är ett sånt skott som blommar?

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev nyfiken och försökte se hur de olika grenarna fäste mot stammen men det var svårt eftersom de var en bit ner i jorden. De sitter i alla fall "på samma nivå på stammen" men en ymp brukar ju vara lite snedskuren så det betyder inte så mycket. Kunde inte se ympstället.
      Jag tycker däremot att det känns osannolikt att jag fått ev felleverans som är ympad på en grundstam som råkar vara det jag beställt egentligen. Och inte brukar man ympa in en starkväxande, härdigare sort (den rosa) på en svagväxande, mindre härdig (den vita)? Ja ja oavsett anledning till att den har olika grenar, så måste jag så småningom antagligen bestämma vilken jag vill ha kvar.
      Håller sig 'Yellow Bird' bara smal så kan det kanske gå även om den blir fem meter.

      Kram, Ulrika

      Radera
  6. Oj, det var en magnifik samling. 'Sunsation' tycker jag var riktigt läcker!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja 'Sunsation' är en toppenfin magnolia, som levererar massor av blommor i tidig ålder.

      Allt gott! Ulrika

      Radera

Vivor i väntan på våren

Sedan någon månad står de där i butikerna: de små vivorna. En del enkla andra dubbla och fluffiga och alla har lysande vackra färger. Små sk...