lördag 25 juni 2022

Midsommartid - midsommarblom

Midsommarhelg och i trädgården råder ett ovanligt lugn. Under några veckor har jag irrat runt i trädgården och jagat ogräs inför en visning för det lokala trädgårdssällskapet. Visningen gick av stapeln förra helgen och var en givande och kul upplevelse. 

Känslan nu är lite som efter en större fest, med den skillnaden att man slipper städa. Trädgården är mer i ordning än den varit någonsin tidigare och jag pausar lite, väl medveten om att den senaste tidens regnande gör att ogräsen frodas.


För ovanlighetens skull är det planteringarna uppe vid huset som har mest att bjuda på. I övergången från rododendron till rosor och dahlior ger trogna sommarblommor som iris, nepeta, prästkragar och nävor trädgården färger passande en midsommarhelg. 









Sommarvärmen ska fortsätta i veckan och jag ser fram emot några blomrika veckor. Hoppas ni har en fin midsommarhelg.






Allt gott!
 


10 kommentarer:

  1. Hej Ulrika
    Din hage ser så frisk og fin ut, og de som besøkte deg må ha blitt så imponert. Nydelige iriser! Prestekrager har jeg ikke her, men de er veldig fine. Jeg får de ikke til å trives, så jeg nyter synet av dine.
    Ønsker deg en fin midtsommerhelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit,

      Tack. Jag hade tur som fick regn innan visningen så allt var frodigt och fint. Väl bekomme, det här är de vilda prästkragarna och de sprider sig lite som de vill i trädgården.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  2. Hej Ulrika!
    Det ser fint ut i din trädgård. Besökarna trivdes säkert. Värmen gör att jag inte får något gjort annat än att vattna i krukor och i växthus. Värmen skall fortsätta , hade hoppats på lite regn.
    Ha en trevlig helg /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,
      Ja, trädgården visade sig från sin bästa sida och besökarna tyckte den var fin. Här har jag också fått lov att vattna de senaste dagarna. Det skulle komma regn idag men tji fick vi.

      Ha det gott! Kram Ulrika

      Radera
  3. Det låter som du gjort en stor insats :) Men också att det måste kännas fantastiskt sen. Jag behöver också också dead lines för att bli klar. Men jag har tackat nej till att visa de bitar som är klara för grupper.

    Vackert vattenblänk med irisen i sista bilden. Står irisen nere i vattnet?

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, oj vad jag stressade och sen var allt plötsligt "över". Visningen var odramatisk och besökarna väldigt vänliga. Får se när, eller om, jag gör om det.
      Tack, irisen står i jord vid sidan om vattnet men när det regnar svämmar det över och blir väldigt fuktigt och håller sig så länge, typ "bog-area".

      Kram Ulrika

      Radera
  4. Ja, det må være skønt at have hele haven i orden på én gang! Dejligt du havde et fint havebesøg og nu kan hvile lidt i varmen! Dine bede ser rigtigt midsommer-frodige ud med alle de blomster der passer til årstiden, og hele haven udstråler velvære og ro. Kan tænke mig du også selv stråler som en lille sol midt i herlighederne!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var en härlig känsla att ha trädgården så "färdig". Vet inte om det hänt förut så jag tog mig gott om tid och njöt ordentligt! Nu har senaste dagarnas värmebölja gjort att jag fått lov att börja vattna igen.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  5. Jeg skjønner godt at du vil vise hagen i sitt beste når du skal ha besiktning fra hagelaget. Du har en flott hage du kan være stolt av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst vill man det! Men alla som kom och tittade vet ju också hur mycket jobb som ligger bakom och förstår att ingen trädgård är perfekt.
      Tack, det värmer.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera

Våren pausar

  Efter en påsk med lite högre temperaturer och stundtals vackert vårväder väntar några dagar med vinter igen. På påskafton satt vi i vårsol...