tisdag 23 juni 2020

I trädgården just nu


Midsommar har passerat och i trädgården växer det för fullt. Både det man tänkt sig ska växa och det man kanske önskade inte skulle göra det. En perfekt tid till att starta en blogg, främst för att dokumentera för mig själv och mina nära, men kanske också för att andra som kan tycka om att se och läsa om vad som händer i min trädgård.
 
Så gott som varje morgon under sommarhalvåret tar jag morgonpromenader i trädgården (ofta blir det även kvällspromenader och ibland även vid andra tillfällen) för att titta på vad som hänt. Morgonturerna resulterar i en famn full av ogräs och  tankar om vad som borde göras i närtid - och framtid. Men också av upptäckten av någon eller några växter som börjat blomma eller av någonting som är fint just nu. 

Buskpion, Paeonia suffruticosa 'Oukan'

Buskpionen 'Oukan' köptes förra året och trots att den var ganska liten lyckades den blomma redan då. I år har den lagt på sig lite och är både kraftigare och högre men fortfarande med en ensam blomma. Riktigt fin med mörkare fläckar mot blommans mitt och en god doft.

Itoh-pionen 'Hillary' planterades även den förra året i samband med att ett större område förvandlades från ogrässlänt till framtida lund. Förra året uteblev blomningen men i år har den två blommor. Jag kan tycka att de ser lite tonårs-yrvakna ut, inte alls så välordnade som jag förväntat mig. Kanske kommer blommorna se annorlunda ut när plantan blir lite äldre.
  
  Itoh-pion, Paeonia (Itoh-gruppen) 'Hillary'

I lunden har den vita hängpimpinellen fått sina första blommor för året och de svävar över ett hav av rosa fänrikshjärtan som kantas av rödbladig mandeltörel.
 
Hängpimpinell, Sanguisorba tenuifolia 'Alba'

Om det inte varit för den vissnande blomställningen av kejsarkronan skulle bilden på jättevallmo och Mose brinnande buske kanske varit ännu finare. Men det är inte helt ovanligt att det är först efter, när jag tittar igenom bilderna, som jag ser vad som råkar komma med. 
 
Jättevallmo, Papaver orientale 'Coral Reef' 
och Mose brinnande buske, Dictamnus albus 'Purpureus'Lägg till bildtext

Sista bilden i mitt första inlägg får bli på en klematis, 'Fuyu-no-tabi', som klänger uppför en av pelarna i pergolan och i år blommar med många stora och fantastiskt fina vita blommor. 

Clematis 'Fuyu-no-tabi'


Ha det gott!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vivor i väntan på våren

Sedan någon månad står de där i butikerna: de små vivorna. En del enkla andra dubbla och fluffiga och alla har lysande vackra färger. Små sk...