torsdag 10 september 2020

Cirkus i trädgården - flyttkarusell

Nu kan årets flyttkaruseller starta på riktigt. Vad annat kan man göra när växter inte beter sig som man vill, växer sig alldeles för stora eller helt enkelt har hamnat på fel plats? Blir bara sensommaren och hösten fina så hinner de växter man flyttat rota sig och kommer igång tidigt nästa år. Dessutom är det ju så mycket annat som ska hinnas med på våren.

Försten ut är mjukakantusen som har varit en nagel i ögat på mig hela sommaren. Ståtlig, med de finaste blomstjälkar men helt fel färgmässigt och kommer inte alls till sin rätt där den står. Nu ska den få en ny plats även om jag är säker på att den kommer försöka komma tillbaka just här eftersom varje liten rotbit som blir kvar i jorden riskerar bli en ny planta. Tänk maskros-beteende.  

Acanthus mollis

I framtiden ska den få växa längs en av gångarna i lunden, nära en bergssluttning där träden inte riktigt når att skugga. Lungörten som jag ursprungligen planterade där vantrivdes och har redan fått flytta till en betydligt skuggigare plats. Förhoppningsvis ska akantusen klara solen bättre. För säkerhets skull jordförbättrade jag med gamla löv och barkmull innan jag planterade så att jorden inte torkar ut så snabbt.

Mjukakantusen på sin nya plats

På akantusens gamla plats planterade jag två funkior, 'Elegans' och 'Sum and substance'. Båda får med tiden stora blad och troligen kommer de bli alldeles för stora för att växa tillsammans så småningom. Men eftersom 'Sum and Substance' inte riktigt kommit igång att växa på den plats där den stod så ville jag ge den en chans. Blir väl fler flyttkaruseller i framtiden....

Daggfunkia Hosta sieboldiana 'Elegans'

'Elegans' fick lov att ge upp sin tidigare plats bredvid vår robotklippare Råååbert för en annan funkia, 'Regal Splendor'. Daggfunkians blad var lite för enhetligt gröna för att synas bredvid Råååbert och jag hoppas att den vitkantade funkian ska lysa upp lite mer. Men egentligen var det 'Regal Splendor' som inte riktigt trivdes där den växte som fick mig att bestämma mig för att byta. 

Hosta 'Regal Splendor' i sällskap med bl a vit rosenplister och hakonegräs

Och där 'Regal Splendor' tidigare stod har jag redan planterat gul lejonsvans som förhoppningsvis ska bilda ett stort bestånd i en ganska torr del av slänten upp mot huset. Tycker att den utmärker sig med sina gula blommor i våningar och även att blomstjälkarna ser fina ut vintertid. Lejonsvansen är ny i trädgården och jag hoppas att den klarar våra vintrar. 

Nyplanterad gul lejonsvans, Phlomis russeliana.

Så var den karusellen klar, men det går fler turer inom kort....

Allt gott!


7 kommentarer:

  1. Ja, denne tiden av året så passer det godt å flytte på planter. Nå tørker ikke jorden så hurtig heller, og det er jo veldig bra for plantene. Hosta 'Regal Splendor' har jeg flyttet på tidligere i sommer også, og den tåler mye. Det er godt at det finnes noen sånne planter :)
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit,
      Ja det gäller att passa på nu när det är svalare och har regnat lite. Tycker också att många funkia/hosta tål mycket, så länge man ser till att vattna efter flytten.
      Ha det gott!/Ulrika

      Radera
  2. Det är helt underbart att flytta och rumstera om nu. Daggen är räddaren när saker tar för lång tid. Sum and Substance får stora blad efter 3-4 år men framförallt så tar den för sig närmare 2 kvadrat när den är mogen. Men jag gör som du och planterar för tätt för vem vill ha två tomma kvadrat i 5-6 år? Regal Splendour var en av de första jag skaffade och jag älskar den fortfarande - den är så vacker.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Hej Carina,
      Visst är det så, hellre tätt än bara ytor som bjuder in ogräset. Räknar med att behöva flytta någon av funkiorna längre fram, vi får se vilken av dem det blir. Har en fullvuxen 'Sum and Substance' längre bort i samma slänt och den är imponerande stor. Håller tummarna för att den trivs även här, och då får 'Elegans' ett nytt hem....
      Håller med om att 'Regal Splendor' är en riktigt fin funkia!
      Ha det gott!/Ulrika

      Radera
  3. Hej Ulrika!
    Har en rabatt som blir i skuggan av mina stora träd, har utökat den, så det blir lite sol på den nya delen, och flyttat lite växter och nyinköp. Kvar finns ganska många pioner som skall flyttas till en annan rabatt så de får mera sol. Sen har jag tänkt att plantera något som tål skugga i stället för pionerna. Det ser ut att bli en flyttkarusell här med.
    Känns bra att ha en plan.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,
      Har hunnit med att gräva upp en annan plantering och ändrat strukturen av den så att två nyinköp skulle få plats. När allt var klart fanns en massa trädgårdsiris över som jag inte har någon plats för, trots att jag planterat tre tuvor i en annan, ny plantering. Förundras alltid över att det man gräver upp tar så stor plats. Känns så hårt att slänga på komposten men vad gör man?
      Kul med förändring och att växter trivs och förökar sig är ju, egentligen, bara positivt.
      Ha det gott!/Ulrika

      Radera

Våren pausar

  Efter en påsk med lite högre temperaturer och stundtals vackert vårväder väntar några dagar med vinter igen. På påskafton satt vi i vårsol...