söndag 7 november 2021

Minnen i trädgården

Min mans morfar sommarbodde tidigare i det hus jag och min familj bor i idag. Han tyckte om blommor och även om trädgården mestadels var naturmark fanns en liten plantering bredvid hammocken han låg och löste korsord i på förmiddagen. Det fanns också två gjutjärnsurnor som han varje år satte begonior i och skyddade med hönsnät från rådjuren. 

Även om rådjuren fortfarande är flitiga besökare i trädgården har mycket förändrats sedan dess. Gjutjärnsurnorna är undanställda liksom hammocken och trädgården har berikats med många planteringar. I flera av dem växer fortfarande en vårviva som också fanns här på morfars tid och som får mig att tänka på honom. Jag har försökt bestämma vilken sort det är och tror att det kan vara 'Dark Rosaleen'.

Vårviva 'Dark Rosaleen' (?)

Vårvivan är en bland många växter i trädgården som minner om någon person eller plats. Två som lever och frodas helt utan att kräva något extra är en trädgårdsiris och den så vanliga praktbetonikan. Båda kommer från planteringen utanför sommarstugan på Möja i Stockholms skärgård där jag tillbringade mina sommarlov och efter att ha mellanlandat i mina föräldrars trädgård fick de så småningom flytta med till min egna. 

Trädgårdsiris och praktbetonika.

Ett kännetecken för många trädgårdsmänniskor är att de gärna delar med sig av sina växter. Ofta är det växter som förökar sig lätt (vilket kan vara bra att ha i åtanke när man tackar ja) men ibland är det frösådder som lyckats över förväntan och resulterat i ett överskott av "skyddslingar" som behöver ett nytt hem. 

Min första buskpion var just en sån frösådd som jag fick av trädgårdsmästaren vid Botaniska institutionen,  Stockholms universitet. Som delaktig i undervisningen hade jag under några år tillfälle att tillbringa en del tid i växthusen han ansvarade för och vi pratade då flitigt om vårt gemensamma intresse, växter. Det var efter ett sånt tillfälle en liten buskpionplanta kom med hem.

Några år senare hade den blivit tillräckligt stor för att blomma och visade sig ha ljust rosa blommor som bleknar i vitt och med en mörkt lila fläck vid basen av varje kronblad, alltså en purpurfläckig buskpion. Nu är den över metern hög och minst lika bred och eftersom den hade blivit för stor för platsen den stod på fick den flytta i höst. Nu är det bara att hålla tummarna för att den klarade flytten.

Purpurfläckig buskpion 

Av en annan trädgårdsvän från tiden på Botaniska fick jag en rosaröd flox som jag försökt klura ut namnet på utan att lyckas. Vi pluggade tillsammans och gjorde också sällskap på flera växtresor. En gemensam dröm vi ofta pratade om var att åka till England och titta på trädgårdar. 

Floxen tillhör de mer spridningsbenägna men är lätt att rensa undan och färgen är närapå självlysande i kvällsljus. Jag har inte tänkt på om den har någon doft med tycker den är fin ändå. Tyvärr verkar rådjuren tycka om den också men tar de inte alltför mycket på en gång blir resultatet en förlängd blomning, som efter en "Chelsea chop" ungefär.

Den rosaröda floxen i kvällsljus.

Ville man dela med sig av sitt överskott var Blåregnsträffen ett under flera år återkommande tillfälle att göra så. Den som anordnade träffen var "Kenneth på Söder", en av Allt om Trädgårds (numera nedlagda) trädgårdsforums stora profiler och den sammanföll med att blåregnet på hans kolonilott blommade. Mer eller mindre trädgårdstokiga från forumet samlades på koloniområdet och massor av växter bytte ägare.

Många av växterna var förstås duktiga spridare och det gällde att veta vad man fick med sig hem. Om jag minns rätt, varnade Kenneth oss för jätteramsen som han delade med sig av. Hos mig tog det några år innan den ens tittade upp och än så länge har den inte annat än glatt mig.

Jätterams i lunden

Resan till England tillsammans med min vän från Botaniska blev aldrig av men jag har ändå haft nöjet att se många trädgårdar där. Under flera år hade jag och min man som tradition att åka på en kombinerad golf- och trädgårdsresa dit under våren och resrutten planerades efter var de för stunden mest åtrådda trädgårdarna fanns. 

Den allra första trädgården vi besökte var Beth Chatto's Gardens och därifrån fick jag bl a med mig fläcknävan 'Beth Chatto' som villigt och välkommet sprider sig i min lund. Bergklematisen är mer ett minne av alla pergolor, husfasader och entréer som varit täckta av dess överdådiga blomning under våra resor och i år blommade den för första gången hos mig.

Den småblommiga hästkastanjen såg jag i en trädgård vars namn jag glömt men den var en ny, nästan lite exotisk bekantskap som jag lyckades få tag i när jag kom hem. Kan inte säga att den stormtrivs, troligen p g a torka, men den kämpar på och lyckas blomma i alla fall och den känns fortfarande lite exotisk. 

Fläcknäva 'Beth Chatto'

Bergklematis 'Elizabeth'

Småblommig hästkastanj

Det här var några av alla de växter i min trädgård som "Får mig att tänka på..." vilket är temat hos TrädgårdsFägring den här veckan.


Allt gott!

10 kommentarer:

  1. Hej Ulrika,

    Ja, en hage kan inneholde mange minner, men det er jo så hyggelig med sånne minner. Din Geranium 'Beth Chatto' var helt nydelig. 'Dark Rosaleen' har jeg også i min hage. Den blomstrer trofast hver vår.

    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit,

      Ja visst är den fin 'Beth Chatto', med sin milda färg. Alldeles perfekt i lunden Jag köpte också en lungört/pulmonaria OPAL där som har samma milda blå färg.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  2. Hej Ulrika!
    Trädgårdsfolk är givmilda, det är sant. Buskpionen är helt makalöst vacker, liksom din flox. Växter för ofta med sig fina minnen.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  3. Det er rigtig hyggeligt at have minder fra steder og mennesker man holder af, og du har rigtig mange gode minder i din have. Ofte er det de planter man får fra lokale venner eller familie der trives bedst i haven, men du har held med mange forskellige fine sager!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det samlas ju en del minnen i en trädgård med åren. Det är växter man fått, eller växter man sått, som oftast känns lite extra speciella.

      Allt gott! Ulrika

      Radera
  4. Tack för dina härliga minnen! Visst har jag det också, men eftersom vi flyttade - visserligen för 18 år sen - så är dom flesta från den gamla trädgården i Stockholm. Minnena här är av sånt jag fått är precis som du skriver sånt som jag egentligen inte skulle velat ha i trädgården.....
    När det gäller växthuset så är det byggt mot en gavel på huset och dessutom har vi det uppvärmt. Brukar hålla det runt 8-12 grader så jag tror att mina nya växter kommer överleva bra.
    Däremot så har jag låtit både det nya Carex och tuvröret - som var STORA EX - sitta kvar i sina krukor och ställt dom på den taktäckta altanen. Det är liksom inte läge att plantera nåt nu, det ösregnar varenda dag och är bara 2-3 grader!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Ja jag har många gånger tänkt hur det skulle vara att flytta ifrån trädgården. Alla minnen men också de drömmar man haft och i många fall också förverkligat.
      Låter härligt med en plats som hålls uppvärmt till "medelhavs"-temperatur på vintern. Tänk vad mycket man skulle kunna ha där...Jag har ett litet utrymme som jag håller runt nollan men det är inte riktigt samma sak.

      Kram Ulrika

      Radera
  5. Växter med minnen oavsett om de sprider sig är så värdefulla. Primulan är väldigt fin men är nog en annan än Dark Rosaleen som har mörka blad och stjälkar. Bladen är mörka även när den står i skugga. Det har ju funnits mängder av sorter i odling men som vi tappat namnen på. Håller tummarna för buskpionen.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja har känt mig lite tveksam till 'Dark Rosaleen'-bestämningen och de mörka stjälkarna och bladen avgör ju saken. Är ju alltid svårt med växter som finns i så många olika sorter och nätet är inte rätt plats att leta "id" på egentligen, man behöver se dem i verkligheten. Tack, har gott hopp efter att ha flyttat andra buskpioner (trots att de sägs vara svårflyttade) och skulle bli väldigt ledsen om det inte fungerade....

      Kram Ulrika

      Radera

Våren pausar

  Efter en påsk med lite högre temperaturer och stundtals vackert vårväder väntar några dagar med vinter igen. På påskafton satt vi i vårsol...