onsdag 3 november 2021

Lunden

Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig. Ett tandläkarbesök kan få omfattande konsekvenser. Det var i alla fall så det kändes när jag kom hem efter att ha varit hos tandläkaren samma förmiddag som vårt reningsverk började grävas ned. En grävmaskin hinner långt på bara några få timmar.

Planen var att reningsverket skulle placeras i nedre delen av en bergssluttning mellan trädgårdens två nivåer och täckas över med jord. Vad vi inte insett var hur höga cisternerna till reningsverket var och att det förmodligen hade sett väldigt udda ut med en flera meter hög "limpa" i slänten. Det insåg de som skulle utföra jobbet och, i samråd med min man, bestämdes att verket istället skulle placeras en bit nedanför sluttningen.

Jag vet inte vad jag föreställt mig, men bilden som mötte mig var lite....överraskande.

Det var nog ett riktigt och klokt beslut men påverkan på trädgården skulle helt klart bli mycket större än jag tänkt mig. Inte för att trädgården egentligen var någon trädgård just där utan naturmark med massor av örnbräken. Men nu skulle reningsverket ta upp en väldigt stor yta och dessutom synas. Sakta men säkert började tankarna på en lund ta form.

Innan allt var klart hade nästan hela den nedre delen av trädgården påverkats.

Beth Chatto´s "The Shade Garden" luslästes. Så snart det gick återplanterades de ormbunkar som grävts upp i all hast under projektets gång och olika marktäckare delades i småbitar för att räcka till så stora ytor som möjligt. Ett par träd och buskar planterades och kutterspån från tidigare husrenovering fick markera gångarna. Till hösten planterades mängder med vårlökar, främst vita narcisser. 

Kutterspån från tidigare husrenovering fick markera gångarna och träd och buskar började planteras. 


Tidig sommar ett år senare blommar narcisserna och marken börjar täckas med grönt.

Tidig sommar tre år senare och betydligt grönare.

Marktäckare runt delar av reningsverket
Även om marktäckarna ganska snart satte fart dröjde det innan den rätta lundkänslan infann sig. Buskarna växte snabbare än träden och under ganska lång tid konkurrerade de om utrymmet i ögonhöjd så att allt kändes kompakt. Men med tiden har häggmispeln, prydnadsapeln och körsbärskornellen sträckt på sig och lundens olika nivåer börjar så sakta ta form.

Det har nu gått nio år sedan lundens start. Mycket har flyttats, lagts till eller tagits bort under åren i takt med att växterna visat om de trivs eller inte. Lunden har numera också växt samman med torvpartiet (som utökats med en damm under tiden). Målbilden som växte fram när jag lusläste "The Shade Garden" kanske inte riktigt uppnåddes men tidig vår i lunden är en härlig upplevelse och på sommaren kan jag numera faktiskt gå in i den och få lite svalka.

Tidig sommar nio år senare









Lunden i oktober i år

Länkar inlägget till TrädgårdsFägring där veckans tema är "Blev det som jag tänkt?"



Allt gott!

8 kommentarer:

  1. Hej Ulrika!
    Kan nästan känna hur du upplevde det, att komma hem och se grävmaskinen i full aktion. Det ser inte så kul ut, jämfört med tanken att de bara skall gräva ett hål och placera ner tanken. Du har lyckats väldigt fint med planteringarna, redan efter ett år kan man inte se spår efter grävmaskinen. Det blev riktigt fint.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,

      Ja det var lite av en chock, men jag insåg ju snabbt att det var rätt beslut. Är glad idag för att det hände, det fick mig att ta tag i trädgården där nere och idag är det en favoritplats för oss. Tidigare gick vi sällan ner dit.

      Ha det fint. Ulrika

      Radera
  2. Et flot indlæg! Kan godt forestille mig din - overraskelse(!) - da du kom hjem fra tandlægen for 9 år siden. Godt du tog billeder af al den ødelæggelse, og godt du har humor, det hjælper meget i sådan en situation:)
    Jeg synes det er en fantastisk have du har lavet der hvor det så allerværst ud, og helt skønt med alle de billeder der viser den svære proces med plantning og udvikling af området. Kan godt forstå du lod dig inspirere af Beth Chatto - hendes have ville jeg gerne se en dag! Netop skygge-haver er så dejlige, men de kræver naturligvis god tålmodighed. Jeg synes du har fået lavet en dejlig lund og billedet fra oktober i år viser jo tydeligt hvor smukt det kan gøres når træer, buske og urter 'snakker' sammen på bedste vis.
    Tak for et fint indlæg!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulla, tack för de fina orden. Planeringen och planteringen av lunden har lärt mig mycket och den är idag en favoritplats i trädgården (som ständigt utvecklas vidare). Hade glädjen att besöka Chatto's Gardens när min egen lund bara var något är gammal. Hennes trädgård var helt fantastisk och rekommenderas varmt.

      Allt gott! Ulrika

      Radera
  3. Hej Ulla,

    Jeg har vært gjennom det samme her, for vi måtte også grave opp hagen høsten 2017 og gjøre det samme som dere. Din lund har blitt veldig fin! Det er utrolig hvor mye plantene har vokst på den tiden. Her er det så mye sol, at en sånn lund kunne jeg ikke lage dessverre. Jeg ønsker meg veldig en sånn lund :)

    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit,

      Ja ibland har man inget val utan måste anpassa sig efter nödvändigheter och oftast slutar det i något bra. Tack. Det krävdes en del vattning de första åren, men i takt med att buskar och träd växte till sig så (och några björkar i lunden togs bort) så klarar lunden sig bra nu.

      Ha det fint! Ulrika

      Radera
  4. Och jag tänker att - sikta på stjärnorna så når vi en liten bit under :) En rejäl och väldigt fin förändring. Boken är en favorit här också och du vet ju att jag älskar lundmiljöer. Jag tänker mycket på det nu när jag planterar och det ser lite för tätt ut. Men på sikt kommer de skapa lager på olika nivåer och det kommer vara plats till alla.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Ja, det gäller att sätta ribban högt... Har ju nyare lundområden också som jag otåligt väntar på att de ska växa till sig.
      Ja det där med avstånd är inte lätt första åren, gäller att ha tålamod och inte börja rumstera om för tidigt.

      Kram Ulrika

      Radera

Våren pausar

  Efter en påsk med lite högre temperaturer och stundtals vackert vårväder väntar några dagar med vinter igen. På påskafton satt vi i vårsol...