tisdag 31 maj 2022

Trädgårdsrunda - vårens sista dag

Trädgården blir alltmer lummig och grön i takt med att våren nu övergår i försommar. Vårsysslorna är avklarade och regnet som kommit i omgångar den senaste tiden ger trädgården lite extra fart även om det gärna får regna lite till. Jag borde vara van men fascineras varje år över att det går så fort från den tidiga vårens glesa planteringar till ett överflöd av grönska. 

Tiden har runnit iväg och inspirationen till inlägg varit knapp men för att inte helt komma av mig bjuder jag på lite bilder från trädgården så här på vårens allra sista kväll. Det vore ju synd att "vårstäda" trädgården och behålla resultatet för mig själv så välkommen med på en trädgårdstur.

De dagliga trädgårdsturerna börjar nästan alltid i en ganska ny del av trädgården, den del jag kallar skrevan. Namnet kommer av att det är en sänka i berget som skiljer vår tomt från vår granne. Tidigare växte jätteslide i hela skrevan men jag försöker istället skapa en varierad lundmiljö där. Jätteslidet håller inte riktigt med mig utan gör ideliga försök att återta platsen.

Vyn mot entrén och huset från skrevan.
Den vackra magnolian 'Sunsation' har precis börjat blomma nedanför berget på ena sidan av skrevan.

Jag försöker hålla marken i skrevan ganska bar för att lättare se när jätteslidet sticker upp nya skott.

Skrevan avslutas med en brant sluttning ner mot tomtens nedre del och i den sluttningen har jag placerat stora stenar i något man kanske kan kalla en naturtrappa. Här gäller det att titta var man sätter fötterna. Trappan leder ner till en undanskymd del av trädgården, bakom bastun. 

Spaljén bakom bastun täcks så småningom av klemaris 'Paul Farges'. Det gröna som klättrar i den bortre änden är ett blåregn. Häggmispelhäcken till höger gränsar mot grannens gräsmatta.

Så här färggrannt är det vid sidan av bastun just nu. Ett gullprakttry som precis börjat blomma, två rododendron (R. 'Scintillation' och R. makinoi) samt lönnen 'Bloodgood'.

Underligt nog brukar jag vända här och gå upp igen för att ta mig till lunden bakom berget, som ligger på andra sidan av entrén. Kanske för att stigen genom lunden bakom berget leder mig ner till andra sidan av trädgårdens nedre del och att jag då kan ta trappan upp till huset utan att missa någon del. 
En ganska osmickrande bild av lunden bakom berget men den enda jag tagit av rosenapeln som blommar så fint nu. 

Samma kombination av rododendron även här, R. 'Scintillation' längst bort och en R. makinoi närmast i bild. Lönnen heter 'Beni Kawa' och den ser ut att ha bestämt sig för att trivas efter viss tvekan.

Ett stort treblad som varje år ger mig tre blommor, varken fler eller färre.

De blyga blommorna på det egensådda fotbladet får man böja sig ner om man vill se.

En av mina favoritvyer i trädgården, just nu blommar en magnolia precis bredvid men eftersom den är skarpt rosa (M. 'Susan' troligen) fick den inte vara med på bild.

Sen verkar jag inte ha tyckt att det fanns så mycket att se just nu förrän man kommer in i lunden som ligger nere i trädgården. Här är miljöerna lite mer "mogna" och man är omsluten av växtlighet nästan överallt.

Förra året blommade inte fjärilsazalean, R. vaseyi, alls och jag trodde att den kanske stod för mörkt men i år har den riktigt många blommor så den verkar trivas trots allt.
Senblommande narcisser och lunddocka.

Slänten om man tittar på den inifrån lunden. I slänten blommar rododendron R. 'Silbervelours', magnolian 'George Henry Kern' och kaukasisk förgätmigej. I förgrunden rosa fänrikshjärta.

Marktäckare i den del av lunden som gränsar till gräsmattan.
Gräsmattan korsas snabbt med dammen och pergolan som mål. Dammen är full av grodyngel och jag väntar otåligt på att de ska utvecklas till grodor. Brukar missa sista fasen och istället upptäcka att alla yngel rätt vad det är bara är borta. I år hoppas jag hinna med lite bättre.
Dammen börjar bäddas in i växter, både i och runt omkring, men ännu så länge har näckrosorna inga blomknoppar. Tror det varit lite för kyligt.

Den rödbladiga fliklönnen breder ut sig mer och mer. För några år sedan var älgen på besök och bröt av toppen och efter det verkar den inte vilja bilda en ny topp.

Bakom dammen, längs pergolan är ytterligare en lundplantering.
I andra änden av pergolan finns inget kul att se för där är familjens båt, kompost och en massa skräp. Så jag vänder om och går upp till huset för en kopp kaffe. 

Alpklematis, Clematis alpina

Uppe vid huset blommar kirgislök och trädgårdsiris.



Allt gott!

 



18 kommentarer:

  1. Hej Ulrika
    Det var da godt at du fikk tatt masse bilder på siste dag i mai. Du har så utrolig mye fint i hagen din! Lønner kan noen ganger vokse på en annen måte hvis de har blitt skadet ja. Elg er jeg glad for at jeg ikke får inn i hagen :)
    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit,

      Ja till slut blev det ett inlägg i alla fall. Tack, just nu finns det mycket vackert att vila ögonen på i trädgården. Älgen lämnar spår efter sig både högt och lågt, är så otroligt stora djur. Som tur är brukar den bara komma på besök några få gånger om året.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  2. Hej Ulrika!
    Tack för turen i din fina trädgård. Ser så välplanerat och komponerat ut. Jag är så glad att jag inte har djur som förstör, det är längesedan jag hade hare och rådjur på besök. En älg låter spännande men inte om den förstör. Maj har varit en fin månad, växterna trivs.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,

      Ja tänk att det blev ett inlägg till slut. Tack :) Här görs dagliga besök av rådjur, hjortarna tittar förbi då och då och älgen några få gånger om året. Tycker nästan att hjortarna är värst, de kommer i så stora grupper och förstör så mycket. Verkar inte heller som om de skyr Trico Garden lika mycket som rådjuren gör.
      Trädgården har gillat majvädret särskilt efter att vi fick lite regn också och jag gillar att våren får ta tid på sig. Man hinner njuta och inte bara "jobba".

      Ha det gott! Kram Ulrika

      Radera
  3. Du har en underbar trädgård! När vi bodde i Älvsjö, Stockholm hade vi en pytteliten plan tomt. Så flyttade vi till Gotland och en stor tomt - men inte 17 blev det en tomt med nivåskillnad. Det blev en plan tomt igen, förutom en liten svag slänt upp mot det som tidigare (1930-talet) var en liten väg- så jag är lite avundsjuk. Jag får dock trösta mig med att vi inte har några rådjur som går in på tomten och äter trots skog runt om, det hade vi i Stockholm!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! I början tyckte jag att nivåskillnaderna var ett problem, idag är jag så glad för dem. Olika miljöer och variation kommer av sig självt på något sätt.
      Rådjur ja, och hjortar och ibland älg. Vore underbart om det fanns något enkelt sätt att slippa dem. Har blivit ledsen många gånger över förstörda växter men vill inte sätta upp stängsel, det varken passar in i miljön eller går att få funktionellt eftersom tomten ser ut som den gör.

      Kram Ulrika

      Radera
  4. Tack för att du bjuder in oss att se din trädgård för den är otroligt fin och välplanerad det verkar även vara en lummig trädgård.Det är inte så kul med vilda djur för de kan ju förstöra en hel del de ska vara i skogen där de hör hemma bäst.Maj har bjudit oss på kallare vindar än det brukar vara men nu har vi fått en hel del regn och det är vi tacksamma för.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för titten. Ja efter hand blir den mer och mer lummig och ombonad. Har planterat en hel del träd och buskar som vuxit till sig ordentligt.
      Rådjuren och hjortarna har tyvärr blivit alltför vana vid människorna här och bryr sig inte om man försöker skrämma iväg dem. Älgen är mer skygg och kommer som tur är inte så ofta.
      Ja efter en alldeles för torr vår kom det slutligen lite regn i maj.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  5. Det var en dejlig tur rundt i din have. Jeg har det jo ligesom dig, og synes det er gået så hurtigt her i maj, navnlig de sidste par uger, men hvilken skøn have du viser frem!
    Hvert eneste billede er så smukt komponeret i både farver og strukturer, at jeg kun kan tænke din have er et paradis. Selvfølgelig får du en del foræret af det skiftende terræn og de mange smukke sten og klipper, men jeg ved godt man skal have et kreativt sind og et skarpt øje for at udnytte det optimalt, som du har gjort. Du fortæller så levende om planterne at man ved du kender dem allesammen helt personligt - og selvfølgelig må det være sådan at din treblad leverer netop 3 blomster om året:) Jeg tror din have er et inspirerende sted at opholde sig og jeg ved at du har arbejdet hårdt (og stadig gør det) for at få netop de stemninger frem du ønsker. Endnu engang tak for en dejlig tur!
    Håber du får lov at følge de små frøer når de kravler op af dit havebassin i år!

    Mange hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulla, både för titten och för de uppmuntrande orden. De värmer. Det är sant att det ligger mycket arbete bakom trädgården och jag är lyckligt lottad som har den tid det kräver. Växter försvinner, nya läggs till och bit för bit får den alltmer det uttryck jag söker, för trädgård är ju något personligt.

      Ha en fin helg. Ulrika

      Radera
  6. Takk for en fin siste vårrunde i hagen din! Den er kupert med ulike nivåer, akkurat som min. Magnolia 'Sunsation' er virkelig vakker! Alltid er det noen invasive planter man må bekjempe. Kjempeslirekne er nok ikke den enkleste å begrense.
    God pinse!
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för titten. Ja ogräs finns det gott om och en del ger mer arbete än andra, men som tur är så är jag väldigt envis :)

      Trevlig pingst! Ulrika

      Radera
  7. Härlig tur du tog med oss på. Och det finns så mycket att se. Att vända och gå tillbaka samma väg brukar ge helt nya insikter - det är spännannde att det kan te sig så olika.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Ja det är så sant, trädgården har ju så många dimensioner och att se den från olika håll ger olika upplevelser.

      Kram, Ulrika

      Radera
  8. Tack för en både trevlig och spännande rundtur!
    Allt gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väl bekomme. Tack för titten!

      Allt gott. Ulrika

      Radera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig tur i din trädgård! Sååå inspirerande i all grönska som råder nu :)
    Den där lila alpklematisen var ju magiskt vacker...
    KRAM från Titti

    SvaraRadera

Vivor i väntan på våren

Sedan någon månad står de där i butikerna: de små vivorna. En del enkla andra dubbla och fluffiga och alla har lysande vackra färger. Små sk...