lördag 10 februari 2024

Vårlängtan


Flera veckor kvar av vinter och så här års måste alla som säljer frön eller växter i annan form online ha glansdagar. I alla fall om andra gör som jag d v s kollar nätet och längtar till kommande säsong. Det finns massor av lockelser och vem kan tåla sig till dess att handelsträdgårdarna får sina leveranser för året? 

Med dahliorna brutalt nedställda i källaren utan annat än en pappkasse som skydd räknar jag med att en del inte klarar vintern. De har blivit alldeles för många och förra årets försök att minimera antalet gick inte helt enligt plan. Så nu låter jag slumpen avgöra vilka som klarar sig. Jag vill ju inte bara ha dahlior i planteringarna, även om de är vackra, så varje "förlust" ger plats för något annat.

Dahlian 'Sebastian' tillsammans med blomstermorot 'Dara'
Jag vet inte om det var BBC's sändningar från Chelsea Flower Show eller det sätt som solen sken på en tyskiris jag haft länge (och som jag saknar namnet på) som fick mig att se lite annorlunda på alla irisar jag har sedan länge. De har varken krävt eller fått någon särskild omsorg genom åren men ändå lyckats blomma så gott som varje år.    

En vacker iris med okänt namn.

Visserligen blommar de inte särskilt länge men de allra flesta år är bladen fina länge och bidrar till helheten tillsammans med andra perenner även efter att de blommat över. Bara det faktum att de trivs och blommar utan att jag daltar med dem är toppen och en bra anledning för att skaffa några fler.

En gammaldags, väldigt vanlig som jag inte har namn på (heller).
Fler sorter som växer och frodas men som jag saknar namn på.

Så efter en del velande föll jag för några ljusblå, orange och rosa/aprikos sorter och förhoppningsvis blir de fina i kombination med de gamla eller tillsammans med annat som blommar i juni. Tydligen varierar det lite när de blommar och visar det sig att de gör att irisblomningen varar lite längre ser jag det som en bonus. Förhoppningsvis blommar de till sommaren så att jag kan visa lite bilder.

Några som till skillnad mot irisarna är riktiga divor i trädgården är rosorna. Fram till nu har det varit lite av ett vågspel att plantera rosor, pga av rådjur, men genom att satsa på lite större/högre sorter så har jag ändå lyckats få en del att växa och trivas. Tillsammans med dahlior är det rosorna som står för fägringen i trädgården under högsommaren.

'Valdemar' uppe till vänster och 'Ghislaine de Feligonde' under. Den stora är 'Lykkefund'.
Upptill från vänster: 'Climbing Bonica' och 'Queen of Sweden'. Nedtill: 'Eustacia Wye' och 'Keith Maughan'

Med stängslet på plats och en vinter utan rådjursspår i den snötäckta trädgården har jag inte kunnat låta bli att beställa en del nya för leverans i vår. Det blev en blandning av enkla och dubbla sorter men det tog en evighet för mig att välja och jag har en lång lista på andra som jag vill ha framöver om det visar sig att det finns mer plats. Förhoppningsvis kommer även rosorna blomma till sommaren så att jag kan visa hur vackra de är.

Så småningom är det dags att så alla fröer som jag också lyckats klicka hem. Tills dess ska jag göra mitt bästa för att motstå fler frestelser.


Allt gott!






10 kommentarer:

  1. Hej Ulrika,

    Nei, det er ikke lett å motstå det som komner av fristelser i januar på nettet. De vet jo hvor mye vi lengter etter våren, og det er nettopp det vi gjør. Jeg har bestilt litt av alt som vanlig, men prøver å motstå flere fristelser fremover. Dine Iris germanica er utrolig vakre, og spesielt den første du viser. En sånn farge på de har jeg aldri sett før. Dahlia har jeg gitt opp å overvintre. Jeg har for mange camellia til at jeg orker det. Det er nydelige roser du viser.

    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit,
      Ja, man är ett lätt byte för alla lockelser... Men det är ju också så kul att ha något att se fram emot. Irisen på den första bilden är en favorit och jag önskar jag visste namnet. Precis som för många andra förädlade växter så är utbudet så stort och många sorter snarlika varandra.
      Dina camellia är fantastiska och dahliaknölar kan man ju köpa på våren om man vill och de blommar vackert redan till sommaren.
      Tack.

      Ha det gott! lrika

      Radera
  2. Hej Ulrika!
    Vilket färgglatt inlägg. Ljuvliga Iris, mina har slutat blomma, försökte föryngra dem för några år sedan, men de nya har inte visat några tecken på att vilja bilda blommor heller. Det är kanske dags att gräva upp dem i år, och plantera något annat. Jag har mina dahlior på vinterförvaring hos dottern, har alldeles tillräckligt men har ändå en hel del i en varukorg hos Magnolia. Rosorna är mycket vackra, Ghislane står på min önskelista, skall försöka hitta en plats till den i år. Låter bra att rådjuren håller sig utanför.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,

      Ja så här års behöver man se lite färg. Tog ju en hel del bilder förra året men skrev så få inlägg så det är skoj att kunna använda dem nu.
      Trist att dina irisar inte blommar, kanske är de satta för djupt? Det brukar ju sägas att rhizomerna behöver "bakas" för att de ska blomma bra (även om det inte verkar påverka några av mina äldre sorter).
      Jag kommer säkert ha fler dahlior kvar än jag kan hitta plats för även om några skulle dö, men har har inte köpt några nya vare sig förra året eller i år och undviker att titta på MagnoliaNossebros hemsida....
      Ja, ser fram emot en vår utan rådjur!

      Ha det gott! Kram Ulrika

      Radera
  3. God idé at reducere i de arbejdskrævende blomster og satse på dem der klarer sig selv! Iris er jo fantastiske blomster, og bladene står som grønne spir i bedene. Du kan sikkert forlænge blomstringen med flere sorter.
    Og ellers starter der et helt nyt liv i haven for dig og dine planter, nu hvor rådyrene er lukket ude. Det bliver en dejlig fest i sommer - og fremover - en rosenfest! Glæder mig til at se hvordan det arter sig under de nye forhold!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är så lätt att ta de som inte pockar på uppmärksamhet för givna och irisarna är verkligen såna i min trädgård. Sanningen att säga ser jag väldigt mycket fram emot den kommande säsongen, dels för att jag (förhoppningsvis) slipper bli ledsen över att växterna äts upp, dels för alla nya möjligheter som öppnar sig.

      Allt gott! Ulrika

      Radera
  4. Ja vi længes efter forår og det er fristende at købe godt ind til den nye havesæson. Dine iris er meget flotte. Jeg har ikke prøvet iris i min have men det kan godt være jeg skal prøve dem.

    SvaraRadera
  5. Her var det mye fint å lengte etter! Jeg er veldig glad i alle fristelsene som kommer, og bestiller av hjertens lyst (selv om jeg ikke har plass). Bestilte altfor mange Dahlia i fjor, så jeg har bestilt noen i år også. Bruker dem mest i potter, og noe svinn blir det jo alltid.
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är lätt att beställa mer än vad som finns plats för! Jag har hittills inte beställt en enda dahlia men desto mer av annat. Lyckligtvis finns det lite gräsmatta kvar att göra plantering av :)

      Att gott! Ulrika

      Radera

Våren pausar

  Efter en påsk med lite högre temperaturer och stundtals vackert vårväder väntar några dagar med vinter igen. På påskafton satt vi i vårsol...