lördag 27 januari 2024

Hoppas på återseende i vår

Efter några dagars bildväder följt av snöblandat regn och kyla är trädgården en farlig plats. Trappor och gängar är täckta med is och det finns inte mycket att göra. Med undantag för två dagars lövräfsning sen den tidiga novembersnön smält bort och några snabba insatser för att skaka bort snö från buxbom och andra vintergröna växter har det gått över tre månader sedan jag gjorde något i trädgården. 

Jag sneglar då och då på lådan med alla fröer men vis av tidigare år vet jag att jag i regel börjar så alldeles för tidigt och ägnar mig istället åt att titta på igenom förra årets trädgårdsbilder och ta turer i trädgården när jag matar fåglarna. 

En trädgård i (fläckvis) snö har något rofyllt över sig, ytorna känns bedrägligt stora och möjligheterna många. Det är svårt att minnas hur fullt det är under sommaren. Som tur är har jag bilderna som visar hur det var och hindrar mig från att få alltför verklighetsfrämmande idéer. Samtidigt får bilderna mig att se fram emot våren och det som kommer efter. Här är lite av det jag ser fram emot.

Krokus och snöklockor i vårsolen, mitten av april 2023.

Att ha julrosor i ögonhöjd när jag går ner till källaren för att lägga i en tvätt.

När de första buskarna/träden i lunden slår ut.

Tulpaner i vårsol. De här var några rådjuren missade förra året och som blommade i början av maj. 

En repris på fjolårets efterlängtade blomning hos skenhasseln. Det var första gången den blommade och såvida vintern inte ställer till med något ser det lovande ut även i år.
När det bruna i marken täcks av grönt och.....

känslan av att gå längs gångarna i lundpartierna när allt vaknar till liv...


...eller av att sitta på terrassen och njuta av det kvällsolen gör med växterna.

Tänk, om bara några månader sätter allt fart igen. 

Allt gott!


7 kommentarer:

  1. Hej Ulrika,

    Så hyggelig at du lager et blogginnlegg igjen. Herlige bilder, og flotte blomster. Jeg dkulle ønske at vi var i midten av april nå. Det er helt tydelig at juleroser trives hos deg og i ditt klima. Her sliter de med å overleve. Så fine de er! Her har vi ikke hatt så mye snø siden 2å18. Det har vært iskaldt siden lenge før jul. Nå er det litt varmere, men det er nok lenge igjen av vinteren likevel. Jeg har sådd chili og blodbeger. Det er ikke for tidlig for de :)
    Ha det godt!
    Hilsen Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit,

      Tack. Ja det var länge sedan jag skrev och vi får hoppas att det inte tar lika lång tid tills nästa gång :) Julrosor trivs här och jag trivs med dem, så de planteras lite var stans i trädgården. Vi har också haft ordentlig vinter i år men jämfört med era vintrar, och snömängder, är det inget att tala om egentligen. Men vi vet ju båda två att rätt vad det är så är våren här!

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  2. Hej Ulrika!
    Alldeles ljuvliga bilder från din vackra trädgård. Den första med snöklockor och krokus är magisk. Om jag ändå kunde få snöklockorna att trivas. Förnyar du eller kommer de upp år efter år? Jag har tänkt tanken att börja så, men det har blivit vid tanken, har i alla falla tagit in jord som var djupfryst. Skall nog begränsa mig till paprika och några blomsterfrön som hamnar ute i snön. Det har lyckats med varierande framgång, men Jätteverbenan har blivit bra, så den hamnar ut i kylan.
    Ha en fin söndag / Kul att se ett inlägg av dig igen.
    Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,
      Tack. Snöklockorna köpte jag för många år sedan och de sprider sig både med lök och frö. De växer i ganska kraftig jord som oftast är rätt blöt under under vinterhalvåret. Har vid något tillfälle tagit färska från och sått i kruka och det fungerade också bra.
      Kunde inte motstå frestelsen att så lite perennfröer jag hade hemma. De har redan åkt ut i kylan men resten av fröerna får vänta till slutet av mars.
      Tack, snälla. Ska försöka komma igång med inläggen igen även om det kanske inte blir varje vecka...
      Ha det fint! Kram Ulrika

      Radera
  3. Ja, jeg kan godt følge dig: det er længe siden man har kunnet lave noget fornuftigt i haven - og man længes! Dejligt at følge dig på tur rundt i forårshaven, og gense alt det der snart kommer. Juleroser i øjenhøjde lyder som en fantastiske god idé!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk vad tiden går långsamt vid den här tiden på året i förhållande till hur man upplever det under sommaren. Som belöning för att man har tålamod kommer alla vackra vårblommor.

      Allt gott! Ulrika

      Radera
  4. Ja, vackra färger... Jag ser fram emot snödropparna och de första håller faktiskt redan på att genomborra jordskorpan...
    Din första bild med krokusarna och Vårknutblomma (mars-kopparna - Märzenbecher) är så vacker... i mars har vi stora Vårknutblomma-ängar som är skyddade.
    Glede.
    Hälsningar från Viola

    SvaraRadera

Våren pausar

  Efter en påsk med lite högre temperaturer och stundtals vackert vårväder väntar några dagar med vinter igen. På påskafton satt vi i vårsol...