fredag 16 juni 2023

Dags att ge upp

 

Nu är det beställt, viltstängslet som förhoppningsvis håller framför allt hjortarna borta. Kruxet blir att få det att inte synas mer än nödvändigt så att trädgården fortfarande upplevs som en del av den omgivande naturen. 

Rododendronblomning längs vägen i början av juni. 

Rådjuren har varit en del av vardagen sedan länge och Trico Garden fick mig att tro att det går att ha en fin trädgård trots dem, så länge man är alert och sprejar regelbundet. Så pass mycket att jag planterat flera nya rosor i år, remonterande rosor som tål att någon knopp eller så kanske hamnar i rådjurens magar och ändå lyckas glädja mig med vacker blomning.

Fejningen har egentligen varit ett större problem än att de ätit. Inga listor över "rådjurssäkra" växter lyckas förutsäga vilken buske eller vilket träd ett rådjur kan tänka sig feja mot och det är svårt att spreja allt, eller skydda på annat sätt, om man har en stor trädgård. Genom åren är det många buskar eller unga träd som blivit fejade och som fått börja om på nytt eller helt enkel tagits bort.

Om hjortar fejar eller inte vet jag inte, men jag vet att hjortar har en mycket vid diet och att de inte bryr sig om Trico Garden. De äter vad som helst, sprejat eller osprejat och dessutom gillar de att festa i grupp och att trampa på det de inte äter. Så efter flera besök de senaste veckorna inser jag att de inte kommer bli färre med tiden eller flytta någon annanstans och om jag vill ha kvar glädjen med trädgården finns det inte något annat sätt än att hägna in den. 

Bakom gruppen med stora parkrododendron går vägen och jag hoppas de hjälper till att hindra hjortarna.
Sett från utsidan
Eftersom trädgården har en oregelbunden form och stora nivåskillnader är det inte helt lätt att hitta en bra sträckning för stängslet. Det blir en utmaning men jag tänker att det kanske går att att trolla bort nätet bitvis med hjälp av klätterväxter och som tur är finns det en hel del stora buskar i trädgårdens utkant som förvillar lite. Förhoppningsvis kommer jag också hitta en passande typ av portaler och grindar för alla öppningar som behövs. 
Här kommer det behövas stängslas men också ordnas med en öppning av något slag eftersom reningsverket ligger en bit in i lunden.
Gränsen mellan oss och grannen går nedanför bergknallen och vare sig rådjur eller hjortar har några problem att ta sig upp dit så det gäller att placera nätet så de inte bara kan hoppa över det.
Att acceptera idén om att sätta upp ett stängsel har tagit tid. Samtidigt som jag inte alls vill hägna in så känner jag en lättnad över att ha tagit beslutet. Tänk att kunna välja växter utan att fundera över om rådjur eller hjortar tycker om dem eller inte och tänk så härligt att kunna ta bort alla nätburar kring buskar och trädstammar och slippa fundera på om det är dags att spreja igen. 
Klematis är ju ett sätt att dölja. Den här klarade sig hyfsat vid senaste hjortbesöket, allt utom de nedersta blommorna fick vara kvar.
Framför allt hoppas jag på att kunna ta turer i trädgården utan att behöva upptäcka att det jag lagt ner timmar av jobb och kärlek på att vårda, förstörts över natten. Det räcker med de utmaningar väder och vind ger, för att inte tala om sniglar, liljebaggar och annat. Vem vet, kanske visar det sig att beslutet om att hägna in är något av det bästa jag tagit för att kunna njuta mer av min trädgård. Man kan ju alltid hoppas och som maken säger: "Du vänjer dig" och visst är det så!
Jungfrunäva vid ett blivande stängselhörn.

Allt gott!

16 kommentarer:

  1. Hej Ulrika!
    Jag tror att det är enda sättet att slippa få växterna uppätna. Sonen har hjortar i massor, förra året började han inhägna två sidor av tomten med ett staket som är högre än det gamla. Han funderade länge på olika lösningar. Man vill ju inte ha ett fort. De har en granne som inhägnat hela sin tomt, så det hjälper också sonen. Det är inget lätt jobb att hålla dem utanför trädgården men det har gått bra.
    Lycka till hoppas det blir bra. Ser fint ut hos dig. Den lilla nävan har jag haft och så försvann den, men nu hittar jag den igen plus att den tittar fram på ett nytt ställe.
    Ha det gott !
    Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,

      Tack, det hoppas jag också. Så länge de kom någon gång om året eller kanske två var det okej även om det var tråkigt med det de förstörde. Men nu har det "hittat hit" på allvar och det är en flock. Om det ska vara någon mening med trädgården och allt man gör för att den ska vara fin så har jag, som du skriver, inget val.
      Nu får det bli stängsel, kanske byter vi ut delar av det till något finare så småningom, men eftersom det måste vara så högt är det svårt att få det att smälta in i ett sommarhusområde oavsett vad man väljer.
      Trädgården är annars väldigt fin och lummig nu och det finns så klart mycket vackert kvar, trots hjortarnas festande.

      Idag är det trädgårdsresa på schemat. Ska bli kul.
      Ha en fin helg. Kram Ulrika

      Radera
  2. Det er sikkert en lettelse over å ha tatt beslutningen ja. Her har jeg ikke hjort (enda), men de finnes i nærheten her også. Du har så mange fine planter og blomster i hagen din, og jeg forstår godt din beslutning. Her har ikke rådyrene feid på mine busker og trær, men bare spist de. I går så jeg en liten magnolia som ble nedspist i vinter kommer nå med nye blader lang nede på stammen. Kanskje er det håp for den :-)
    Lykke til med stengselet!

    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det kommer säkert bli bra. Det svåraste är nog att överge tanken på att trädgården skulle vara en del av den omgivande naturen men samtidigt måste man ju anpassa sig till verkligheten och inte till en "romantiserad" idé.
      Kul att din magnolia kommer tillbaka, det visar att det alltid finns hopp :)

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  3. Jeg blev helt bekymret da jeg så din overskrift, og var bange for du ikke orkede din have mere, men sådan var det heldigvis ikke! Jeg tror du bliver glad for beslutningen om at få et dyrehegn, selvom det ikke bliver nemt på din kuperede grund. Jeg er i hvert fald meget lettet over at vores hjemlige have er indhegnet, og glæder mig til vi også får et hegn rundt om hele havekolonien. Man har så meget arbejde med at få planterne til at gro, og det hele kan ødelægges af rådyr og hjorte på kort tid. Man bliver både træt og ked af det, når man skal starte forfra hele tiden - og dyrt er det også. Jeg giver dig ret i at fejning er det største problem - for planterne - og så er det en plage med alle de flåter der bringes ind i haven - for mig!
    Du har sådan en skøn have og det er godt du får den sikret nu.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å nej, trädgården är alldeles för viktig för mig för att jag ska ge upp den!
      Det känns faktiskt överraskande bra att ha tagit beslutet om att stängsla in. En lättnad till och med och jag är övertygad om att det blir bra och att det kommer öppna upp nya möjligheter.
      Ja, förhoppningsvis minskar antalet fästingar också om rådjuren inte kan ta sig in. Jag har precis avslutat en antibiotikakur mot borrelia.... och nästan dagligen har jag någon ny som måste plockas bort.

      Tack och Allt gott! Ulrika

      Radera
  4. Skjønner at den sitter langt inne. Litt av et styr også. Et av poengene med min hage er også en umerkelig overgang til naturen. Men hvis hjortedyrene ødelegger alt...
    Så lekkert med klematisen oppover trestammen! Ha det godt!
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det var inget lätt beslut och hade det bara varit rådjuren så hade jag nog inte tagit det. Men förhoppningsvis kommer jag att ha min trädgård under många år och ska det kännas meningsfullt med allt arbete ser jag ingen annan lösning. Nu jobbar tankarna med att hitta de bästa sätten att få det att smälta in Vi får se hur det går.

      Allt gott! Ulrika

      Radera
  5. Hei! Hagen vår ligger nesten i skogkanten, så dette kjenner jeg igjen. Det ser ut som vi har oppstamma tjuja, men det er ikke vi som har gjort det. Vi må nok leve med det, men det må være deilig å slippe invasjon fra skogen. Tusen takk for hyggelige kommentarer.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anne,

      Ja då känner du igen problemet. Här har alla tujor haft nätburar runt sig (och många andra buskar också) men rådjuren har ändå lyckats fejat på buskarna ibland. Förra året fick jag lov att ta bort fem olika sorters enar efter att de fejat ner dem. Men som sagt, rådjuren har varit hanterbara så länge jag accepterat en del förluster, men hjortar...

      Allt gott! Ulrika

      Radera
  6. Jag kan verkligen säga att jag tycker synd om Er som har dessa plågoandar i trädgården och gör allt vad som går att göra för att få det lite lugnt och fredat där.Jag känner mig lyckligt lottat över att jag inte behöver fundera ut hur man ska gå till väga för att stänga ute marodörer du som har så otroligt fin trädgård .Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Margareta. Det finns ju många utmaningar med att ha en trädgård oavsett var man trädgårderar och det är en del av trädgårdslivet. Man får hitta lösningar och i det här fallet är det stängsel, det medger även viltvårdarna.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  7. Klokt beslut! Jag skulle vilja/behöva göra samma här och då har hjortarna inte ens hittat in. Men jag har hejdat mig vid känslan - det blir väldigt dyrt. Men med tiden så...

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  8. Ja, det kommer att kännas skönt. Senaste veckan har de gjort dagliga besök, både rådjuren och hjortarna och det går inte att stoppa dem. De tycker förmodligen att jag dukat fram en fantastisk buffé.
    Sedan jag tog beslutet blir jag inte ens upprörd längre utan tänker att: "Ni ska få se!". Sen kommer det ju ta ett tag att få det på plats men jag börjar med de mest uppenbara vägarna in i trädgården.
    Hoppas du slipper hjortarna!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera

Våren pausar

  Efter en påsk med lite högre temperaturer och stundtals vackert vårväder väntar några dagar med vinter igen. På påskafton satt vi i vårsol...