söndag 12 juli 2020

En glad överraskning


Tar tidiga morgonpromenader i trädgården, kollar vad som hänt och rycker lite ogräs, plockar bort överblommat eller kanske bara "pratar" med växterna. Kameran är oftast med och förevigar det som fångar min uppmärksamhet. Vissa dagar bjuder på överraskningar, har man tur är det roliga sådana, som idag.

Skulle rycka upp några örnbräkenblad som växte bland blåbärsriset. Bladen skulle jag lägga som marktäckning kring en nyplanterad rododendronplanta. Har hört någonstans att ormbunksblad är bra vintertäckning kring rododendron och då borde det ju funka som marktäckning för att förhindra avdunstning med.
 
Fick plötsligt syn på några flikiga blad som påminde om malörtsambrosia, som kommer med fågelfrö och kan ge allergier. Den måste bort! 

Finflikiga blad bland blåbärsriset

Som tur var hann jag se att stammen var vedartad och hejdade mig när jag skulle rycka upp den. Hm, kan det vara.....

För sisådär fem-sex år sedan köpte jag en spetsrönn, Sorbus 'Chinese Lace'. Den var riktigt fin med de finaste, finflikiga blad och därigenom ett sirligt uttryck. Hann ha den en säsong, sen fejade rådjuren mot stammen tills barken var helt borta. Kvar stod en kal beigebrun stam och upptill några grenar med årets första blad. Minns jag rätt fick den stå kvar ett bra tag innan jag grävde upp den. 

Samma vår hade jag köpt ett ympkit och ympkvistar till äppelträdet på trädgårdsmässan. Hade läst på lite om ympning och sett att det visst skulle gå att ympa rönn-sorter på vår vilda rönn. Kunde det möjligen gå att ta tillvara på någon av spetsrönnens grenar? Visserligen såg de rätt döda ut, men kanske...
 
En liten rönn som växte i blåbärsriset valdes ut, kortades ned nästan ända till marken, och spetsrönnens gren ympades på. Förhoppningarna var väl inte skyhöga. Tittade till den vid något tillfälle men tyckte att den såg rätt död ut så intresset avtog.

En numera stöttad ung planta av spetsrönn, Sorbus 'Chinese Lace'

Lite krokig men uppenbarligen vid liv och numera med en bambukäpp till stöd. Nu fattas bara ett nät som skyddar mot nya rådjursangrepp och lite rensning runt omkring så kanske jag har en stor, fin spetsrönn om några år. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Våren pausar

  Efter en påsk med lite högre temperaturer och stundtals vackert vårväder väntar några dagar med vinter igen. På påskafton satt vi i vårsol...