söndag 3 januari 2021

Bästa vänner

Temat "Bästa vänner" i Trädgårdsfägring den här veckan fick mig att tänka på de växtkombinationer som fångat mitt intresse lite extra den här sommaren. Blom- eller bladkompisar som lyfter varandra och blir vackrare tillsammans än på egen hand. Tänkte visa några av de jag lyckats fånga på bild.

På en liten fläck i lunden trängs en jordviva med fänrikshjärta, rödbladig mandeltörel och rödbladigt höstsilverax. Gillar helhetsintrycket av blom- och bladfärger, särskilt tidig vår och inte blir det sämre med de uppstickande ljusa bladen från hängpimpinell.


Jättevallmon 'Coral Reef' hade tidigare sällskap av jättestäpplilja och det var en kombo som jag gillade mycket. När stäppliljan gav upp efter några år fick en rosablommande mose brinnande buske ta plats bredvid jättevallmon. 

I år var första året de blommade tillsammans och jag fick en ny favoritkombination. Inte en den gamla stjälken från kejsarkronan lyckas förta intrycket.

Klotlök förökar sig kraftigt hos mig och jag delade upp ett bestånd i flera grupper i en plantering. Den behöver lite stöd för att hålla sig upprätt men visade sig vara en fin kompis till bl a dahlior, prydnadsgräs och, som här, vitblommande franskt kungsljus. 

De bruna korta kolvarna av dvärgkaveldun riskerar att försvinna mot en mörk bakgrund men framhävs mot de vita plymerna hos plymspirean 'Kneiffii' vid dammen.

På motsvarande sätt lyser kransveronikans vita spiror mot smällspireans mörka blad. Vitt är annars en färg som jag tycker kan vara svår att "se" i trädgården. Åtminstone under dagtid.

Och olika blad kan ju vara minst lika vackra tillsammans och skapa vackra kombinationer som de här tre marktäckarna i lunden. Vintergröna, lungört och kaukasisk förgätmigej.

God fortsättning på det nya året. Allt gott!


6 kommentarer:

  1. Hej Ulrika,

    Så gode og fine venner du viser! Jeg ble så betatt av din 'Coral Reef'. Jeg hadde den i min gamle hage, og nå ble savnet akutt. Den er så vakker, og jeg må få sådd den på nytt. Ditt siste bildet er så vakkert.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit,

      'Coral Reef' är vacker med sin mjuka fina rosa färg. Klart du ska så den igen!

      Ha det bra! /Ulrika

      Radera
  2. Hej Ulrika!
    Det var många fina kombinationer. Den sista bilden på gröna nyanser är riktigt läcker. Jättevallmon med salvian är en härlig färgkombination. Så snyggt.
    Nu är det mest grått.
    Ha en god fortsättning /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,

      Visst är olika gröna nyanser ofta väldigt effektfulla. Liksom olika blad. Särskilt i en trädgård som min, med mycket natur/lundplanteringar, där det mesta blommar över vid midsommar.

      En god fortsättning till dig med! /Ulrika

      Radera
  3. Fina kombinationer allihop! Visst behöver jag fundera över vad de vita blommorna får som fond bakom sig liksom jag undviker att sätta djupt röda växter på skuggiga platser. Sista bilden - det behövs inga blommor egentligen :)

    God fortsättning på 2021! Carina

    SvaraRadera
  4. Hej Carina,

    Så sant, ibland behövs det inga blommor!

    God fortsättning på nya året! /Ulrika

    SvaraRadera

Vivor i väntan på våren

Sedan någon månad står de där i butikerna: de små vivorna. En del enkla andra dubbla och fluffiga och alla har lysande vackra färger. Små sk...