torsdag 13 maj 2021

I en alldeles egen lya

Det tog ett tag men i år har den blivit stor nog att vilja blomma, skogsalpklockan Soldanella montana. 

Den såddes vintern 2016 och grodde fint samma vår. Att den inte blommar förrän nu beror nog mest på att min trädgård inte är gjord för små skönheter med speciella krav. I väntan på beslut om var jag skulle sätta den fick den leva undanskymd i en liten kruka. Förmodligen var risken större att den dött i sin kruka än att den hamnat fel i trädgården, men lyckligtvis var den segare än så.

För två år sedan, när jag gjorde iordning en ny del av trädgården (Bakom berget) hittade jag platsen jag letat efter och skogsalpklockan fick sitt egna krypin. Skyddad från sol i princip hela dagen, möjligen nås den av dagens sista strålar, och med regnvatten som rinner ner längs berget men utan att stå kvar. Här verkar den trivas riktigt bra och i år så var det då dags. 


 




En liten skönhet som förhoppningsvis sätter frö och sprider sig på platsen. 

Allt gott!

12 kommentarer:

  1. Hej Ulrika,

    Den er så søt, og så bra at du fant et egnet sted for den. Noen små søte planter må få sin egen plass så de ikke forsvinner helt blant de store. Jeg har hatt den en gang jeg også. Savner den, for den er så fin.
    Ha det godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit,

      Så är det, vissa växter klarar inte av att slåss mot starka grannar och måste få något eget. Tyckte platsen var självklar, när jag väl så den. Tråkigt att den försvunnit från din trädgård.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  2. Hej Ulrika!
    Vilken skönhet, har inte sett den förut. Så fint med en egen plats.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,

      Ja den var ny för mig också och jag tycker platsen var perfekt!

      Ha en fin vecka,
      Ulrika

      Radera
  3. Jeg kender slet ikke denne fine lille plante, men der er ingen tvivl om den har fundet et godt hjem hos dig. Det ser ud som om den virkelig trives i sin egen lille "lomme", beskyttet fra alle sider.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla,

      Ja den ser ut att trivas alldeles utmärkt.

      Allt gott! Ulrika

      Radera
  4. Den är såå vacker och du hittade en perfekt plats. Jag flyttade min förra sommaren och var lite orolig för vad den skulle gilla nya läget. Det verkade helt fantastiskt. Men så strök rådjuren förbi och vips var hela vackra blomningen borta. Och jag lovar den har aldrig blommat så mycket tidigare.. Jag såg framför mig lite naturlig fröspridning..

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men nej, vad trist. Trodde inte rådjuren var intresserade, och är de väl där går det så fort. Förstår att du blev besviken. Brukar säga att Trädgård är Tålamod och det behövs när man tvingas vänta ett år till...

      Kram Ulrika

      Radera
  5. Wow - så söt den var när den slog ut! Här finns det varken berg eller rätt jord (vi har ju kalkhaltig här på Gotland) så det är en skönhet jag inte ska skaffa mig!!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är söt, men inte för Gotlands kalkmarker. Tur att det finns så många andra fina växter som vill ha kalk.

      Kram Ulrika

      Radera
  6. Det var verkligen en skönhet som ser ut att ha hamnat på rätt plats. Hoppas den kommer att trivas.

    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör den och nu ser den ut att sätta fullt med frö.

      /Ulrika

      Radera

Våren pausar

  Efter en påsk med lite högre temperaturer och stundtals vackert vårväder väntar några dagar med vinter igen. På påskafton satt vi i vårsol...