fredag 25 mars 2022

Det spirar!

Dagarna är fantastiska med härlig vårvärme och sol. Fler och fler vårblommor lyckas ta sig upp, trots att tjälen fortfarande är kvar i marken. Tänk att de där små, skira blommorna lyckas ta sig igenom marken som för mig är omöjlig att sätta spaden i. Växtkraft!

Två små ruggar med nyutslagna krokusar. 

Känner mig lite som om jag värmer upp inför ett långlopp. Går och klipper ner perenner och beskär lite buskar, flisar grenar och småmyser av att se nykomlingarna i planteringarna. Så snart tjälen släpper blir det tyngre sysslor när gödsel och mull ska läggas på. Men det dröjer, det är minusgrader under nätterna fortfarande och kyligare dagar i prognosen.

På lite avstånd ser lunden inte ut att bjuda på så mycket än...

....och marken ser mest ut så här. Men lungörten är på gång...

... och körsbärskornellen nästan redo att slå ut.
Snödropparna har nog sin bästa tid nu och alltfler blommor på dvärgcyklamen slår. ut Lyckligast blir jag av att se att små dvärgcyklamenplantor dyker upp över allt större ytor. Myrorna gör ett bra jobb. Om småplantorna klarar sig så kommer det finnas gott om dvärgcyklamen i trädgården om ett par år!

Ruggar med snödroppar i lunden

Lite längre bort gör dvärgcyklamen sällskap med svavelpionens röda skottspetsar.

Ranunklerna som jag satt på drivning fortsätter att krångla men det ser ut att gå bättre i år än förra året. Lite drygt hälften av dem har börjat skjuta rötter och skott medan den andra hälften ruttnat bort. De jag sparade från förra året har klarat sig bättre än dem jag köpte nya trots att de torkat in och såg helt skrumpna ut. 

Små ranunkel-knölar (?) som börjar skjuta små rötter

Även inomhus märks det att det är vår. I den nedbantade odlingen av både grönsaker och sommarblommor har små fröplantor börjat titta upp. Tycker att de ser ut att sträcka på sig mer än de borde trots att jag har växtbelysning igång hela dagarna. Men det brukar bli fina plantor av dem så småningom i alla fall.

En härlig blandning av grönsaker och sommarblommor som tittas till flera gånger om dagen.



Allt gott!

10 kommentarer:

  1. Hej Ulrika!

    Så fint det spirer inne hos deg. Du har virkelig fått frem dem i god vekst allerede.
    Det er så herlig å se hvordan det vokser og blomstrer ute hos deg nå. Her må jeg bare vente og vente, men på sikt vil jo snøen bli borte her også. Jeg er så utålmodig, men det hjelper ikke på noe ;)
    Så fine dine små cyclamen er! Snøklokker er også så fine når de får spre seg utover et stort område.

    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit,

      Nej, att vara otålig hjälper inte. Man får helt enkelt hitta på annat att göra så länge. En del vårblomning är igång här men i och med att nätterna är kalla så sätter det inte riktigt fart. Idag var första dagen med isfri damm, men tjälen är kvar i marken. Enda trösten är att man vet att det går åt rätt håll!

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  2. Fint med vårtecken och jag önskar att mina cyclamen ska börja breda ut sig här också. Har bara sått ett fåtal sorter frön ännu men hoppas att det blir lägre temperaturer till veckan - då ska jag så det som är kvar. Det betyder nästan allt :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också hållit igen på ett par sorters frön som ska få komma i jorden i början av april. Brukar alltid vara för tidig annars och det lönar sig sällan.

      Kram Ulrika

      Radera
  3. Hej Ulrika!
    Oj så mycket som tittar fram hos dig. Jag har några enstaka krokus, de på gårdssidan har inte kommit långt ännu. Det blir likadant hos mig. De få tomater som jag sådde för några dagar sedan, har redan blivit spinkiga plantor. Härliga tuvor med snödroppar.
    Ha en trevlig helg /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,

      Ja nu börjar det bli både variation och mängd även om det bara är början av vårfloret.
      Känns som om man aldrig kan ge tillräckligt med ljus inomhus. Men det brukar i regel gå bra ändå som tur är.

      Trevlig helg! Kram Ulrika

      Radera
  4. Lyder som om du nyder de lune dage og finder flere og flere spirer rundt omkring. Der ser dejligt ud i din lund!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jag njuter i fulla drag.

      Ha det gott. Ulrika

      Radera
  5. Du har så mycket vår hos dig och bara det där att man får börja vara i trädgården och fixa till är en så härlig känsla.Fina krokusar som blommar har du i din trädgård mina var på gång men så kom vintern tillbaka tyvärr.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men nu stannar det upp också här, med lite kallare väder den närmaste veckan. Men jag insåg idag att det går att vara ute i trädgården ändå så länge man är rätt klädd och rör på sig. Tråkigt att höra att ni fick tillbaka vintern. Hoppas det blir kortvarigt.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera

Våren pausar

  Efter en påsk med lite högre temperaturer och stundtals vackert vårväder väntar några dagar med vinter igen. På påskafton satt vi i vårsol...