torsdag 17 mars 2022

Vår?

De senaste veckorna har tillbringats på annan ort och fokus har varit på annat än trädgård som omväxling. Längtan efter våren har dock inte uteblivit och jag blev nästan glad när jag kom hem och insåg att den inte satt igång ordentligt. Just skiftet från vinter till vår och de första riktiga vårdagarna ger så mycket energi och är inget jag vill missa.

Trädgårdsturen den första morgonen hemma dämpade min glädje över att våren inte startat något. - Minusgrader och frusen mark, vad var detta? Men de senaste dagarna har varit fantastiska med vårvärmande sol från en blå himmel. Det kändes som om det var dags att städa lite försiktigt och samtidigt hålla tummarna för att det inte blir något bakslag med mer snö och kyla. 

Gamla växtrester har klippts i småbitar och lagts tillbaka i planteringarna. Om kylan kommer tillbaka så fungerar det som skydd men ibland ser det nästan stökigare ut efter jag "städat" än innan. Nästa steg blir att täcka med mull i någon form och då syns inte de sönderklippta växtresterna längre. Till sällskap har jag några tappra växter som bestämt sig för att det är dags för vår nu.

Grupper av snödroppar nere i lunden.

Den så fina snödroppen 'Hippolyta' förökar sig riktigt bra från år till år.

Ljusrosa dvärgcyklamen i morgonsol.
En julros som lovar gott inför fortsättningen på våren.
Trollhasseln 'Arnold Promise' i full blom. 
Slår mig att jag nog satt igång med vårstädningen tidigare än något annat år. Påverkad av det fina vädret och av att ha en känsla av att ligga efter eftersom jag varit borta. Men det lär inte skada även om det skulle bli kallare igen och det var så härligt att få lite jord under naglarna igen.

Krukorna med vårlökar som stått i växthuset över vintern har fått komma ut. Solen når inte in i växthuset förrän sen eftermiddag och förmodligen sätter de mer fart ute i det fina vädret än inne i ett kylskåpskallt och skuggigt växthus. För att inte rådjuren ska tro att jag dukat upp en buffé har jag spejat dem med Trico garden och samlat dem i ett hörn som skyddas av lite trädgårdsmöbler. Blir det många minusgrader kan jag alltid ta in dem igen.

Vårlökar av lite olika slag.
Har också hunnit med att så lite av de fröer som ska förodlas inomhus och börjat förgro ranunkler. Förra året var första året jag försökte mig på ranunkler och jag lyckades inte få fler än fem av tjugo att börja växa. Förhoppningsvis går det lite bättre i år. Vackra är de!

En av förra årets ranunkler, som fick bo i kökslandet.

Det lovas vårvärme till helgen också och även nästa vecka ser fin ut. Kanske är våren ändå här på riktigt!


Allt gott!


12 kommentarer:

  1. Hej Ulrika!
    Forstår godt at du ville hjem og oppleve våren som kommer nå snart (håper jeg). Hos deg ser det vårlig ut allerede. Snøklokkene er så vakre, og dine helleborus viser at du kan vente deg lang blomstring fremover! Her er det fortsatt mye snø, men en gang blir det vel vår her også.
    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit,

      Ja, det känns som om våren kommit igång nu, helgen ska bli varm och det är så härligt att vara ute i trädgården. Väntar ivrigt på att julrosorna ska slå ut, håller på att klippa bort de blad som är fula och då ser jag ju samtidigt alla knoppar som väntar på lite att få visa upp sig.
      Håller tummarna för att våren kommer till er snart!

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  2. Hej Ulrika!
    Hörde att det skulle bli varmt i helgen, är så glad för det. Så fint att bli välkomnad med alla fina snödroppar, det ser vårlikt ut hos dig. Det blir fint med alla lökar i krukorna. Kom på att jag har hyacinter som jag satte till Jul. De har börjat växa nu. Kanske kan de blomma till Påsk!
    Ha det så gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,

      Ja vi ser ut att få en fin helg :) Det börjar se vårlikt ut och en del krokusar slog ut igår. Blir spännande att se vad en varm helg gör.
      Lätt att glömma bort de lökar man planterade på hösten. Köper ofta fler än jag minns under höstrean, sen blir jag förvånad över hur mycket jag har när våren kommer. En positiv överraskning!

      Ha det gott! Kram Ulrika

      Radera
  3. Det ser dejligt ud med vintergækker og påskeklokker, og det er godt du er hjemme i haven igen og kan nyde det gode vejr blandt forårsblomster. Der er vel nok mange løg at glæde sig til! Hyggeligt at lave lidt i havens bede igen:)

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulla. Ja det kändes härligt att komma hem igen och nu har lökarna i krukorna börjat titta upp ordentligt. Kommer bli en fin blomning.

      Allt gott! Ulrika

      Radera
  4. Det bästa med att resa bort - att komma hem ;) Fast jag tycker om resan också men mot slutet längtar jag.

    Våren är nog på väg till de flesta tänker jag. Snödroppsruggarna var fina och jag gillar att löven ligger kvar och döljer den bara jorden. Men liksom du har jag dålig erfarenhet av att odla ranunkler och nu när jag tänker efter - det är ju så här års jag vill ha dem, inte sen. Jag har en bra tomt där det går att göra saker där solen ligger på hela dagen. Så egentligen har jag fått gjort massor redan.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är lycklig du. Försökte sticka ner planteringsspaden idag för att se om tjälen släppt, kom ner några centimeter sen var det stopp. Ändå tycker jag att solen når till flera av mina planteringar. Bara att vänta.
      Ja det är svårt att se bar jord hos mig, jag låter alla löv ligga kvar där de ligger (men inte på gångar och gräsmatta).

      Kram Ulrika

      Radera
  5. Så mycket vår du har med underbar vårblomning det är verkligen en otroligt härlig tid just nu.Här har det även börjat våras då vi har upp till åtta plusgrader och även plus på natten.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det härligt så här alldeles i början av våren. Fortfarande minusgrader här på nätterna så tjälen tar tid på sig att släppa.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  6. Hos deg er det definitivt mer vår enn hos meg. Her ligger snøen som et teppe ennå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas snön börjat smälta bort hos dig nu. Här är barmark men tjäle i marken fortfarande. Våren jobbar sig sakta framåt.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera

Våren pausar

  Efter en påsk med lite högre temperaturer och stundtals vackert vårväder väntar några dagar med vinter igen. På påskafton satt vi i vårsol...