torsdag 21 april 2022

Gjorde som Monty

Årets första snödroppar börjar bli överblommade och om man sett 'Gardeners World' vet man att det innebär att det är dags att dela ruggarna om man vill ha snödroppar på fler ställen i trädgården. Så jag passade på att göra som Monty, även om jag var lite snålare och delade upp ruggen i mycket mindre bitar innan jag planterade dem på nytt. Eller rättare sagt planterade lökarna en och en.

Turkiska snödroppar, Galanthus elwesii, före och efter delning och omplantering. 

Nu går det i och för sig bra att gräva upp snödroppslökarna även senare på säsongen och lyckas med flytten om det inte var så hopplöst att hitta dem. De pinnar jag ibland satt som markering verkar på något sätt försvinna under säsongens gång. Därför kan det vara bra att klara av det innan bladen vissnat ner helt.

Annat som Monty brukar poängtera är att se till att alla planteringar får ett täcke av "mulch" för att förhindra ogräs att gro. Varje år så blir jag lika förvånad över vilka mängder som behövs för att täcka allt, särskilt om man ska lägga på tillräckligt. Fem kubik, kom maken och jag fram till varefter jag genast bestämde mig för att inte lägga på överallt. 

Antalet kirgislökar blir fler för varje år i den lilla frukost-planteringen

Tur att Monty också sagt att det är bättre att lägga på ordentligt på några av planteringarna och ta de andra nästa år. Det ju också rimligt att låta fjolårslöven sköta "mulchandet" i lundområdena och inte städa för noga utan bara ta bort löv (och mossa) så att växterna inte drunknar. Det ser lite stökigt ut till dess att de nya bladen lyckas täcka marken men dagarna försvinner fort nu så det kommer gå fort.

Lunden "bakom berget" börjar vakna

Lite längre ner i lunden men från motsatt håll

I gränslandet mellan den nedre lunden och gräsmattan

Dammen i vårskrud

En frösådd julros som valt att växa bland vintergröna

Försöker ta pauser och njuta av allt som händer just nu. Det mesta är återseenden av tidigare bekantskaper och precis som på 'Gardeners World' och i alla trädgårdstidningar upprepas samma procedurer som förra året och åren dessförinnan men tänk vad härligt just det är. Samtidigt som trädgården aldrig är riktigt likadan från ett år till ett annat utan alltid bjuder på något nytt.


Allt gott!




17 kommentarer:

  1. Hej Ulrika,
    Du er heldig som har store "tugger" av snøklokkersom du kan dele opp. Jeg har ikke hatt snøklokker i så mange år i hagen, men håper at jeg kan dele den ene min om et par år. Takk for navn på den 'Elwesii'. Jeg visste ikke at de het tyrkiske snøklokker. Jeg kjøpte tre stykker av de nå i vår.
    Nydelig julerose!

    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit,

      Ja, nu börjar ganska många snödroppsruggar bli stora nog att dela. Den turkiska snödroppen är den som blommar över först, men nu är det snart dags att dela de vanliga snödropparna också. Visst är julrosen fin trots att det "bara" är en fröplanta som sått sig själv.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  2. Hej Ulrika!
    Det ser fint ut hos dig. Gillar våren då allt börjar vakna till liv igen. Härligt att kunna dela snödroppar, det är nog det bästa sättet att föröka dem. Jag är så glad för mina som kommer upp, i många år satte jag lökar men de kom aldrig upp. Med en liten tuva som jag fick av en vän så lyckades det äntligen. Din julros har en vacker färg.
    Ha en trevlig helg /Kram Marika

    SvaraRadera
  3. Oj var inloggad på TF / så det blev lite fel.
    /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,

      Ingen fara, har varit nära att göra samma misstag. Våren är så speciell med nya växter som visar sig varje dag och, förstås, allt jobb som man gärna vill hinna med. Blötlägger alltid de snödroppslökar jag köper på hösten någon timme eller två innan jag planterar dem och det verkar fungera bra i de flesta fall. Tack, den är söt tycker jag också.

      Ha en fin helg! Kram Ulrika

      Radera
  4. Du har sandelig travlt nu med dine store bede og beplantninger. Jeg deler også vintergækker, men kun i mindre klumper. Det er et stort job at plante enkeltvis!
    Monty giver mange gode råd - men vi skal jo også have råd (både tid og penge) til at gøre tingene. Det er bedre at dække nogle bede om året - og gøre det godt - fremfor at drysse et tyndt lag på hele haven. Man har jo lov til at se lidt praktisk på tingene:)
    Din have ser dejlig ud i det spirende forår. Godt du giver dig tid til at nyde det hele!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla,

      Ja nu tillbringas nästan all ledig tid i trädgården men trots det tröttnar man inte. Många växter mår ju bra av att delas på våren så man får ta några i taget och de som inte hinns med får vänta tills nästa år.
      Visst är det så, det skulle kosta alldeles för mycket om alla planteringar skulle täckas varje år. Istället får man dela upp det och vara beredd på att rensa lite extra i de planteringar som man inte täckt.
      Tack! Våren är en härlig tid och varje dag gör man nya upptäckter.

      Ha en fin helg! Ulrika

      Radera
  5. Vet att Monty och Gardener's World höjs till skyarna men personligen är jag inte så förtjust i programmet... Jag brukar vänta till snödropparna vissnat ner lite till så mer näring gått tillbaka till lökarna för de sorter jag är rädd om. Fler överlever så har jag märkt.

    Dina bilder förmedlar härliga vårkänslor och förberedda planteringar - vackert!

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns ju mest skonsamt för lökarna och jag har gjort så ibland. Problemet för mig är bara att komma ihåg att göra det när bladmassan runt omkring växt till sig. Jag har ju inte samma rariteter som du och därför står snödropparna oftast inne bland andra växter. Har märkt att det viktigaste efter man flyttat dem är att komma ihåg att vattna, jag har t o m lyckats ta död på "special"-snödroppar köpta i kruka genom att låta dem torka ut efter plantering. Eller så var det bara otur, man vet aldrig riktigt när det gäller trädgård...
      Tack! Det är en så ljuvlig tid just nu.

      Kram Ulrika

      Radera
    2. De hatar torka så det är nog därför. Jag gör som du med de vanliga snödropparna och många andra lökväxter. Det tar för lång tid att försöka se skillnad på lökarna hos olika scillor tex :)

      KRam, Carina

      Radera
  6. Vad härligt när man har så många Snödroppar att man kan flytta på dem och ha dem på ännu en plats där är jag inte ännu riktigt än men den dagen kanske kommer.Sista bilden med din otroligt vackra Julros är verkligen som en tavla.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja drömmen är ju ett hav av snödroppar men man måste börja någonstans. Visst är den fin och nu har ännu fler blommor öppnats på den. Kul.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  7. Varken snödroppar eller julrosor trivs så bra här i min trädgård. Kanske gillar dom inte kalk - och det har vi gott om i jorden här! Din frösådda julros var helt underbar, själv har jag bara en sån dar jättevanlig vit. Men jag såg idag att den blommade för fullt och hade blivit jättestor - men så är den väl ett tiotal år också!! *fniss*
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist att du inte får snödroppar och julrosor att trivas hos dig. Tror att båda har förutsättningar att trivas i alkaliska jordar (högre pH) men kanske finns det en gräns även för det. Eller så är det något annat, ibland går det bara inte hur mycket man än försöker.
      Välmående julrosor oavsett färg är fina! och de verkar kunna bli långlivade.

      Kram Ulrika

      Radera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Tack för hjälpen, det är helt klart en "tandrot" = Cardamine glanduligera. Men ingenting jag har planterat, så antingen är det ett ogräs eller så är det en inflyttad växt.
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  10. Ja även om det finns mycket att göra nu i trädgården så måste man ta sig tid till att njuta också...av koltrasten och tulpanerna!
    Vårkram från Titti

    SvaraRadera

Våren pausar

  Efter en påsk med lite högre temperaturer och stundtals vackert vårväder väntar några dagar med vinter igen. På påskafton satt vi i vårsol...