lördag 28 januari 2023

En favorit i trädgården

 

En favorit i trädgården är veckans tema hos TrädgårdsFägring vilket skapade lite bryderi till en början. För hur skulle jag kunna välja bland alla favoriter jag har i trädgården? Sen insåg jag att jag inte behöver välja, en favorit innebär ju inte att det är den enda bara en bland många andra.

Så valet för stunden föll på en buske som är ett riktigt blickfång på en av mina favoritplatser i trädgården. Nämligen den eldröda buskroslingen, Pieris 'Forest Flame'. Jag har buskroslingar på andra platser men just den här utmärker sig för att den hamnat rätt, åtminstone ur ett estetiskt perspektiv. 

'Forest Flame' är vintergrön och klarar zon 1-2. Den blommar hos mig under april men det är bladen som gör den till det blickfång den är. Ytterligare ett plus är att rådjuren hittills lämnat den i fred.

Den röda nytillväxten under våren är uppseendeväckande.


De röda bladen övergår till blekt orange, senare gultonade och...
.... under sommaren till mera ljust gröna. 

Slutligen får den en mörkare grön färg och på hösten kommer blomknopparna som kommer att slå ut nästa vår. Bilden är tagen i början av december.

Blomningen i sig är ganska blygsam såvida man inte kommer nära.

Rekommendationerna är nog att placera den lite skyddat och det där med att den hamnat rätt kanske kan diskuteras efter den köldknäpp som slog till i december. Visserligen står den i en bergsskreva men i och med att den vuxit till på höjden är de övre delarna oskyddade för vind. Några dagar med hård blåst tillsammans med -15°C var inte vad den önskade sig.

En inte riktigt lika välmående buske efter hårt vinterväder under några dagar i december. 

Så tråkigt, men även om många av bladen är förstörda så är det framför allt toppgrenarna som ser döda ut och jag har gott hopp om att den ska skjuta nya blad till våren och växa tillbaka. Sen får jag hoppas att det dröjer länge till nästa gång vädret blir likadant för jag har svårt att tänka mig någon ersättare som skulle vara lika dekorativ som 'Forest Flame' är.



Allt gott!

14 kommentarer:

  1. Hej Ulrika,

    Så vakker din 'Forest Flame' er! Det er jo veldig trist at den har fått skader i vinter. -15 og vind høres ikke optimalt ut, nei. Jeg håper at den skyter på nytt, og kommer seg igjen.
    Noen planter er vanskelig å erstatte, ja.

    Ha det godt! Hilsen Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit,

      Tack, jag är helt enig med dig. Jag tror nog att den kommer att klara sig men kanske se lite mager ut ett tag.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  2. Hej Ulrika!
    Förstår verkligen att det är en favorit. Den är vacker i alla olika stadier. Hoppas att den tar igen sig från skadorna.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,

      Ja, få andra buskar i trädgården har så långvarigt prydnadsvärde. Man tänker ju alldeles för ofta på blommorna och mer sällan på bladen...

      Ha det gott! Kram Ulrika

      Radera
  3. Like spennende hver vår og se hva som har overlevd vinteren. Her har det vært -30 noen dager, så jeg regner med at ikke alt har klart seg. Men krysser fingrene.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch -30° låter hemskt särskilt om det tillhör ovanligheterna och växterna man har inte är anpassade för det. Förstår att du håller tummarna.

      Allt gott! Ulrika

      Radera
  4. Hej,du har så fint i din trädgård så det förstår jag att du säkert kan ha många favoriter som du gillar där det har man ju oftast.Så tråkigt med växten som har fått frostskador det vet jag hur trist det är men i bland kan man ha tur och att det tar sig så småningom.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Margareta,

      Tack och visst är det så, det finns ju en anledning till att man har de växter man har i sin trädgård. Ja, det kändes tråkigt men jag håller tummarna för att det går bra och att den kommer igen till våren.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  5. Det er ganske rigtigt at selv en favorit kun bliver rigtig skøn på en 'favorit-plads', og du har fundet det helt rigtige sted til din Pieris! Ikke alene trives planten hvor den står, men dens naboer er med til at fremhæve dens mange kvaliteter og farveskift henover året, og hele beplantningen er meget vellykket! Jeg håber din busk klarer at vokse videre selvom de øverste grene fik en ordentlig omgang frost i december!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är en av några växter i trädgården som min blick alltid söker just för att den skiftar så mycket över året. Den lurades nog att växa lite för länge på grund av den milda hösten. Förhoppningsvis klarar den sig, stammarna se gröna ut förutom längst ut där senaste tillväxten var.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  6. Forest Flame är en favorit här också, hela släktet Pieris om jag ska vara ärlig. Älskar när de nya skotten börjar veckla ut sig. Blev lite ledsen när jag gick en runda igår. Det var flera rhododendron som inte gillade köldknäppen i december. Någon har redan aktiverat nya små tillväxtpunkter medan andra... ..vi får se.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med om att Pieris-släktet har många bra sorter. 'Forest Flame' är lite extra för att den ändrar sig så över året. De andra jag har klarade sig bättre, men så står de mer skyddat också.
      Tråkigt att dina rododendron drabbades av kylan, förhoppningsvis kommer de alla igen till våren bara du ger dem tid.

      Kram Ulrika

      Radera
  7. Nyvekst på Pieris er som en blomst, og busken din blir nok fin igjen.

    SvaraRadera

Våren pausar

  Efter en påsk med lite högre temperaturer och stundtals vackert vårväder väntar några dagar med vinter igen. På påskafton satt vi i vårsol...