måndag 6 februari 2023

Planer inför säsongen

Så var det redan februari. Det snöar och töar om vartannat men vad gör det när ljuset är så där som det bara är på våren? De stunder jag kan vara ute i trädgården utan att frysa alltför mycket är härliga även om det bara är för att kika lite. Kylan har gjort att marken är frusen igen så det finns inte så mycket annat att göra än att gå omkring och fundera över vad jag vill göra i trädgården i år. 

Lite förvånad inser jag att det inte är några större, nya projekt som känns aktuella. Trädgården har några år på nacken och det känns som om den håller på att mogna. Visst är det saker som hamnat fel och behöver flyttas eller kanske bytas ut men det kommer det alltid att göra. Sen finns det några projekt som påbörjats tidigare och som jag vill komma vidare med. Utöver det blir det mest normalt underhåll tror jag.

Ett projekt som jag visade precis när det startade våren 2021 var början på en stenmur längs med en brant som delar vår tomt i "uppe" och "nere". Stenmuren ska ersätta gamla trädstockar som börjat vittra sönder och eftersom vi borrade och knäckte bort berg i källaren hade vi gott om sten. Till en början gick det bra.

Arbete pågår...uppskattningsvis är det 35 meter lång, låg mur som ska göras och en tredjedel är kanske klar.

Sen kom covid och hälsade på och väldigt lite var sig likt efter det. Arbetet i källaren låg därför nere för en lång tid men har nu återupptagits och högen med stenar till muren fylls så sakteliga på. Så snart vädret tillåter hoppas jag kunna ersätta några av de återstående stockarna med stenarna och det gör ju inget om inte hela sträckan blir klar just i år så länge det går framåt,

Ett projekt jag däremot hoppas avsluta är en ny plantering längs med en stig utmed vår tomt. Platsen kändes som ett perfekt ställe för några små rododendron som jag hittade under vårt stora rododendronparti längs vägen och kommer kunna bli en fin avslutning nedanför en slänt full med blåbär.

Tjälen går ur marken tidigt här och jag kunde sätta spaden i marken tidig vår 2022. Gräs och vildhallon rensades bort och de flesta smårönnar och fågelbär som frösått sig själva togs bort. Sen grävde jag ner flismaterial och började plantera. 

Arbete pågår....en liten bit ogräs som återstår att gräva bort.

På den yta där jorden grävts igenom och fliset blandats ner har jag redan planterat. Ormbunkarna fanns sen tidigare men de små rododendronplantorna är avläggare som rotat sig av sig själva under några stora rododendron.

Projektet fick pausas när andra vårsysslor behövde göras och efter det stod det still. Nu ska det sista rensas och ytterligare några små rododendron flyttas hit och därefter tänker jag mig att det får stå på tillväxt. Det kommer förstås krävas lite arbete med att hålla undan ogräset men förhoppningsvis ska rododendronbuskarna växa ihop och ytan bli "skötselfri" med tiden.

Så ser förhoppningarna inför säsongen ut. Hur det går visar sig. Vet av erfarenhet att våren brukar vara full av arbete med att få allt i ordning och att det sen känns ganska skönt att ta det lite lugnare när sommaren tar vid. Blir våren sen får jag stapla sten och plantera rododendron först till hösten men det är okej. När jag blir otålig brukar jag tänka (att en förutsättning för): "Trädgård är tålamod".

Tålamod är också bra så här års när längtan efter våren tilltar för var dag. Det hjälper också med fint sällskap under tiden jag väntar.

Precis innan kylan kom tillbaka fick jag syn på de första snödropparna och trollhasseln som verkar vilja börja blomma.
En tapper dvärgcyklamen

Länkar till  TrädgårdsFägring som den här veckan har temat Planer inför en ny säsong.

Allt gott!

9 kommentarer:

  1. Hej Ulrika!
    Det verkar som ett bra projekt, det byggs på allt eftersom. Inget som måste vara klart med en gång. Trettiofem meter är långt men du har kommit en bra bit på väg och det ser fint ut. Har hjälpt dottern med att ta bort en rad med stockar som murknat, det är tänkt att bli en mur istället. Murstenarna finns hemma, vi får se när det blir dags, men det dröjer nog ett tag tills det är varmt ute. Tänk att du har vårtecken redan, både snödroppar och cyklamen.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,
      Det är nog på samma sätt som med hus, man blir aldrig riktigt klar men det kan ju vara trivsamt ändå. Ja, muren är lång men som tur är ganska låg och slingrar sig fram så det är ganska lätt att få till det. Lycka till med dotterns mur när ni kan komma igång!
      Ja de är riktiga kämpar de där första som vågar titta upp.

      Ha det gott! Kram Ulrika

      Radera
  2. Hej Ulrika,

    Jeg fikk også covid i mai i fjor, og det ødela halve sommeren. Det håper jeg at vi begge slipper i år!
    Det er et stort prosjekt du er i gang med muren din. Det er et nydelig bilde av alpefiolen som vokser opp av snøen.
    Ja, vi som holder på med hage må ha mye tålmodighet. Det må en nesten ha, for ellers så går det dårlig ;)

    Ha det godt.
    Hilsen Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit,

      Ja, det får vi hoppas.
      Stenmuren är lång men inte så hög så det känns hanterbart. Det praktiska med ett sånt projekt är att det kan få ta tid. Det är värre när man gräver upp en plantering och står med en massa plantor som kan fara illa.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  3. Jamen det er nu også meget godt at kunne se ind i en sæson uden store anlægsarbejder, og du har jo allerede 2 jobs i haven som skal gøres færdige. 2 store jobs som jeg ser det:-) Fin idé med et bed til rhodondendron-aflæggerne, men et stor arbejde at rydde plads, og en vældig opgave med støttemuren, som jeg glæder mig til at se.
    Lige nu er jorden meget våd her og nattefrost har vi hveranden nat, så jeg kan også bare gå og kigge i haven, men det er dejligt at kunne glæde sig over vinterblomsterne!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror att båda projekten kommer bli bra bara de blir klara som jag hoppas på i år. Ser särskilt fram emot att stenmuren blir klar, lyckas jag så blir den ett smycke i trädgården.
      Inte mycket annat att göra när kylan kommer. Tur man vet att det snart är över.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  4. Ja, det etterlengtede vårlyset er spesielt og fint. Ingen prosjekter? Å ferdigstille den flotte muren er vel nok å ta seg til, i tillegg til alt det vanlige vedlikeholdet. Liker steinmurer godt :)
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det jobb nog för att hålla sig sysselsatt ett tag, vid sidan om allt annat... Är också förtjust stenmurar och ser fram emot att se den klar.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  5. Visst är tålamod en tillgång och till och med absolut nödvändigt för att få till en trädgård. Härligt att du också har vårtecken på gång. Jag har haft många sköna plusgrader här två dar på raken nu och det märks direkt på växterna därute. Fåglarna i skogen är också mycket gladare.

    Kram, Carina

    SvaraRadera

Våren pausar

  Efter en påsk med lite högre temperaturer och stundtals vackert vårväder väntar några dagar med vinter igen. På påskafton satt vi i vårsol...