torsdag 26 januari 2023

Vintersådd

Så, nu var tredje lådan med olika fröer som jag valt att vinterså i år redo. För några veckor sedan sådde jag en första omgång fröer som redan står nere i kallväxthuset där temperaturen i princip är densamma som utomhus. Den här kommer ställas ner om någon dag eller två. 

Idag var det fingerborgsblomma och lejongap som kom i jord, tidigare har jag sått bl a verbena, salvia, löjnantshjärta, perovskia, röllika och martorn.

Numera är det främst en del annueller och "snabba" perenner som jag vintersår. Med "snabba" menar jag perenner som vanligtvis gror efter en köldperiod och sedan växer till sig under sommaren och i regel kan planteras ut under året. Eller åtminstone hoppas jag det, löjtnantshjärta och perovskia har jag inte sått förut.

Vädret växlar men jag har passat på att göra lite trädgårdsarbete under de dagar det varit plusgrader. Två tåliga buskar, en forsythia och vingbenved, grävdes upp och fick nya platser så att jag i vår kan plantera en "räddad" pelarsilvergran (Picea pungens 'Iseli fastigiate') där de stod. Granen hade tappat rotfästet i en slänt med tunt jordskikt tidigare i vintras och är på rehab i växthuset.

Sen tog jag tillfället i akt att vara i solen och påta runt bland löv och en liten grupp cyklamenplantor i lunden. De verkar trivas bra och självsår sig ymnigt men inte alltid så klokt. En hel del småplantor har hamnat i täta klungor eller alldeles för nära andra perenner som de inte kan konkurrera med. Eftersom både rötter och knölar låg synliga bland löven eller i det övre jordlagret tänkte jag att det inte kunde skada att försöka ge dem bättre förutsättningar någon annanstans.

De små fröplantorna av Cyclamen coum hade grott alldeles för tätt intill varandra och de små knölarna låg synliga bland löven, ovanpå jorden. Nu har de försiktigt flyttats till en bättre plats där de kan växa till sig.

Kunde inte heller låta bli att ta en runda i trädgården och kika på en del av det som också väntar på våren.

Visst ser det lovande ut? Rhododendron oreodoxa och R. 'Tibet', två som blommar tidigt och är grannar i en plantering. I slutet av april - början av maj brukar knopparna slå ut.

En tidigare vintersådd med några år på nacken. Klockjulros, Helleborus foetidus, som blommar i april men står fint grön hela vintern. 

Snart är vi där. 


Allt gott! 

8 kommentarer:

  1. Hej Ulrika!
    Så var du igång, det är en härlig känsla att så och att följa med och se hur det blir.
    Trodde jag hade frön av Jätteverbenan men de var slut. Dem vill jag gärna ha, törs inte
    lita på att de har självsått sig eller att plantorna som jag grävde ner från krukorna, har överlevt. Kan ju inte bara beställa en fröpåse så det blir väl några fler. Du har en hel koloni med små cyklamen, de ser verkligen ut att trivas. Jag har inte provat att gräva men trodde det var lite hårt i marken.
    Ha en trevlig helg!
    Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,
      Ja det är något speciellt med att få jord under naglarna igen. Tänk att det alltid är några fler frön man behöver.... och jag skulle nog inte heller lita på vare sig självsådder eller nedgrävda krukor av jätteverbena även om man kan ha tur.
      Ja just dvärgcyklamen verkar trivas hos mig. Den finns lite här och där i trädgården och såvida perennerna runt omkring håller sig i schack bildar den allt större kolonier. Här går det att gräva på vissa håll, på andra ställen är det hård tjäle. Nu är det minus igen så då fryser det väl på....

      Ha en trevlig helg du med!
      Kram Ulrika

      Radera
  2. Hej Ulrika,

    Så dyktig du er! Det er jo en smart måte å gi frøene den stratifiseringen mange av de behøver for å spire. Så tidlig vår du har allerede nå! Det er så flott å se de små coum spirene hos deg :)
    Din Rhododendron 'Tibet' har en nydelig farge på knoppene! Flott helleborus også.

    Ha det godt.
    Hilsen Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit,

      Tack. Ja det är ju ett lite mindre arbetsamt sätt att så, man låter naturen göra jobbet. Ja, temperaturen växlar runt nollstrecket och efter några dagar med ett par plusgrader så kan man luras att tro att det är vår. Försöker vara måttlig i vad jag utsätter växterna för men det är inte lätt :)
      Visst är knopparna på 'Tibet' vackra!

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  3. Jeg tror jeg venter med mine løvemund, for jeg har ikke et koldt sted at stille frøene hen når de er spiret, men det lyder som om du er vældig godt forberedt på sommerens blomsterflor! Dejligt at kunne gå i haven og flytte lidt rundt på små-planterne allerede, og forestille sig hvordan det vil se ud i denne sæson. Det er et smukt løv din klokke-julerose har!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går ju precis lika bra att så lejongapen senare, det är så jag brukar göra men så läste jag att någon brukar vinterså dem och ville försöka. Troligen kommer jag att så de återstående fröna (jag brukar aldrig så alla frön i en förpackning om något går fel) inomhus i slutet av mars. Livrem och hängslen....
      Ja det var härligt att vara ute i trädgården och förhoppningsvis misstycker vare sig buskarna eller cyklamen utan växer vidare som om ingenting hänt. Klockjulrosens blad är fina och knopparna har en ljus, nästan lysande grön färg som gör sig så bra bland andra vintergröna växter.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  4. Vintersådd av löjtnandshjärta borde fungera bra. Här frösår sig de vita helt kopiöst. Enda skillnaden är väl om fröna förlorar i grobarhet snabbt. Härligt med många små cyclamenplantor. Jag satte ner mina cyclamensådder skyddat i vinter och får se om jag sätter ut dem till våren. Upplever att små fröplantor är känsliga.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har samma erfarenhet av den vita medan den rosa försvunnit så nu hoppas jag att få ett gäng plantor. Men jag blötlade dem inte, det kanske jag skulle gjort... jag får hoppas att det går bra.
      De små cyclamenplantorna mår förhoppningsvis bättre nu sen de fått komma ner i lite jord. Knölarna såg så utsatta ut där de låg helt exponerade men de har ju grott på plats och tillbringat hela vintern ute så det kändes som jag gjorde en god gärning :)

      Kram Ulrika

      Radera

Vivor i väntan på våren

Sedan någon månad står de där i butikerna: de små vivorna. En del enkla andra dubbla och fluffiga och alla har lysande vackra färger. Små sk...