torsdag 19 januari 2023

Några fina bilder från 2022

Man ska ju lära sig av misstagen, sägs det och därför blir det ingen årskrönika över 2022. Senast det begav sig kom jag bara halvvägs sen tog det stopp som om säsongen slutade i juni. Men bilderna från senaste året är ju numera sorterade och bland dem finns förstås en del som jag blir lite extra glad över att ha tagit. 

Så även om det inte blir en sedvanlig krönika kommer här en snabbtitt (?) över förra årets trädgårdssäsong m h a lite bilder som får mig att sucka och längta efter det som komma skall. En känsla som jag nog delar med den här dvärgcyklamen som kikade upp när året bara var åtta dagar gammalt. 

Cyclamen coum

Trots att både trollhassel och kejsarolvon blommat ett tag är det alltid lite speciellt när körsbärskornellen nere i lunden slår ut, kanske för att den är högre än de andra och man kan se blommorna mot himlen (utan att böja sig ned).

Cornus mas
Det tog ett tag innan jag föll för irisen 'Katharine Hodgkin' men numera är det en av de vårblommor jag uppskattar mest. Lökarna jag planterade från början hamnade alldeles för nära en buxbomshäck så nu försöker jag komma ihåg att sprida ut dem till andra platser efter att blomningen tagit slut. Några lökar om året flyttas och den här ensamma irisen gav mig en blomma året efter flytt. 
Iris 'Katharine Hodgkin'
Om det är färgen eller något annat vet jag inte men den blå presidentsippan med sina mörka blad och stjälkar får mig alltid att stanna upp. Tuffare än man kan vänta sig och om den växer lite fuktigare frösår den sig gärna. 
Jeffersonia dubia 
Vår och massor av förväntningar. Jag väntar varje år på att körsbärsplommonet ska börja blomma, innan dess är det inte riktigt vår. Tänk att ett träd kan betyda så mycket. 
Prunus cerasifera som vakar över entrén

Trädgårdens mesta julrosblommare som är så svår att ta fina bilder på eftersom den växer där det hänger en massa sladdar. Men den beundras alltid på plats och verkar vara rätt nöjd med det. 

Helleborus 'Double Ellen Red'
Vem blir inte lycklig av vårens lövsprickning? Här är det lönnen 'Beni Kawa' som får ljust gulgröna blad på sina röda grenar och till sällskap har den bl a en kopparhäggmispel. Den blå marktäckaren är ormöga.
Acer palmatum 'Beni Kawa'
På väg in i nästa lund stannar jag som regel under lärkträdet och tittar längs lundens baksida. Att det alltid känns så speciellt beror nog på att jag omges av lärkens grenar. 

Lunden känns oändlig innan de mer högväxta perennerna sträcker på sig och buskar och träd får sina blad. I ett hav av ormöga passar en sköldbräcka på att blomma, alldeles snart kommer de stora bladen dölja blommorna. 
Darmera peltata
Glanskörsbäret växer mellan dammen och pergolan och eftersom jag tycker om att gå på gången under pergolan ser jag det året om. Det finns med på mängder av bilder och det här är kanske inte den mest smickrande även om man kan ana färgen på stammarna. Däremot är ju miljön runt omkring så fin här att just den här bilden fick vara med.
Prunus serrula
Kanske borde det finnas en sittplats här? Som det är nu är jag den enda som går in på stigen bakom dammen och får se den här vyn. Möjligen kan en nyfiken granne få en glimt eftersom det är nära till vägen som går längs med tomtgränsen.
Rhododendron 'Koichiro Wada' i sällskap med den japanska vivan 'Postford White' och en nyfiken wulfenia. 
Dammen har en central punkt i trädgården och oavsett årstid dras man till den. Så här på försommaren är det fullt av färg omkring, senare på sommaren tar det gröna över med undantag av en och annan näckrosblomma.

Tidig morgon i juni och några dagar innan jag ska ha trädgårdsvisning. Som på beställning har det regnat under natten och jag kan pusta ut. Regnet var välkommet och solen är tillbaka.

Platsen är kanske inte den mest glamorösa utan alldeles precis bredvid parkeringen men jungfrunävan gör det bästa av situationen. 
Geranium sanguinerum var. striatum
Honungsrosen blommar i regel lagom till midsommar och under några veckor därefter. Doften är ljuvlig och att gå in under pergolan likaså. Här får man böja sig lite för att komma fram.
Rosa 'Lykkefund'
En bit längre bort i pergolan har 'New Dawn' äntligen börjat bilda ett tak. Tyvärr doftar mitt exemplar ingenting men likväl är den vacker och blommar länge.
Rosa 'New Dawn'
Julikväll. Trädgården sköter sig själv och jag går på lågvarv. Höga träd väster om trädgården ger silat solljus under tidiga kvällar. Det har regnat tillräckligt under några veckor för att gräsmattan ska vara grön, ovanligt så här års. 

Ibland blir ett plus ett mer än två som här där rysslök och purpurmejram har hittat varandra.
Allium angulosum och Origanum 'Herrenhausen'
Tillbaka under lärken några månader senare, höstanemonerna ger lite färg bland allt det gröna. 
När jag planterade strättan i lunden anade jag föga att den skulle bli så här stor, med flera centimeter tjocka stjälkar och en höjd på över två meter. Jag borde läst på bättre helt enkelt. Vi får se om den kommer igen och vad jag väljer att göra med den i så fall.
Angelica sylvestris 'Vicar's Mead' (eller möjligen 'Ebony')
Årets dahliablomning blev inte alls som tänkt men en som både började tidigt och höll på länge var favoriten 'Night Silence'. Till slut lyckades jag äntligen få en bild som gör färgen någorlunda rättvisa.
Dahlia 'Night Silence'
Praktvädden var en positiv överraskning inte minst för att den blommade rikligt men framför allt för att rådjuren lät den vara ifred. Jag var lite skeptisk eftersom tidigare försök med jättevädd inte var lika lyckosamt. Förhoppningsvis var det inte en engångsföreteelse.
Scabiosa atropurpurea
När jag sådde fröna till alpcyklamen hade jag fått höra att de skulle vara knepigare än dvärg- och höstcyklamen och att jag därför behövde ha tålamod. Jag lät därför krukan stå i flera år för att ge så många frön som möjligt chansen att gro. För något år sen planterade jag slutligen isär de plantor som jag i alla fall fått och den här belönade mig med att blomma fint under sensommaren.
Cyclamen purpurascens
I början av oktober ägnade jag dagarna åt att ta hand om komposten och flisa grenar när det var så här vackert nere vid "arbetshörnan". Skönt att kunna förena nytta med nöje.

Hösten är kommen och vildvinet ser ut som en riktig diva där det hänger över trappräcket. Med tanke på hur det sprider sig i trädgården borde jag kanske vara lite mer vaksam men än så länge inbillar jag mig att jag har kontroll.
Parthenocissus vitacea (eller numera P. inserta).
Det var det det. Tack för titten! Eftersom bilder på trädgården i vinterskrud inte väcker någon längtan hos mig just nu låter jag dem vara. Nu väntar jag istället ivrigt på att nästa säsong ska sätta fart.


Allt gott!

15 kommentarer:

  1. Hej Ulrika,

    Nå ble jeg nesten syk av lengsel her jeg sitter! Så flotte bilder du viser! Den lille cyclamen var så utrolig søt, og så tidlig de må blomstre hos deg! Mine frøplanter hvis de i det hele tatt lever ligger under 50 cm med snø :(
    Dine Helleborus 'Double Ellen Red' er jo helt fantastiske! Du bor nok i det rette klima for de. Din Dahlia 'Night Silence' er også utrolig flott. Cyclamen purpurascens har jeg aldri sådd. Den høres jo enkel å så når jeg leser hvordan du lykkes med de. De får jeg prøve å så en annen gang. Din hage ser ut som en drøm!

    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit,
      Ja det väcker längtan att se alla bilder (och i regel tar man ju bilder när det är som bäst också ;) ). Dvärgcyklamen kan ibland blomma redan på senhösten för att pausa under vintern och sen fortsätta så snart det blir minsta blidväder. Dina plantor är säkert också redo så snart det töar hos dig. Alpcyklamen (C. purpurascens) är en av tre sorters cyklamen som klarar sig här hos mig (de andra är C. coum och C. hederifolium). Den blommar på sensommaren, innan höstcyklamen vaknar till liv.
      Helleborus x hybridus trivs i min trädgård och jag hittar fröplantor att flytta till nya platser varje vår.Tycker den är fin som marktäckare och har den på många platser.
      Tack snälla!

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. God idé at tage årets bedste billeder og knytte dem sammen med en herlig fortælling - jeg nød hele turen rundt i din skønne have! De billeder du har valgt ud giver den dejligste stemning fra din have med så mange fine planter og - ikke mindst - gode plantekombinationer på alle årstider! Du forstår at få det allerbedste ud af en have i flere niveauer og jeg føler næsten jeg har stået bag en Rhodondendron og kigget ned i dammen, eller siddet under pergolaen og duftet til lykkefund, eller stået under de høstfarvede træer og hjulpet dig med at putte grene i flishuggeren. Tak for en skøn havehistorie!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du tyckte om bilderna. Det är som att gå längs minnenas allé när man tittar tillbaka och väldigt svårt att vara objektiv. En trädgård är ju så personlig och man minns varför man tog bilden men kan vara svårt att förmedla.
      Tack för att du tog dig tiden att titta.

      Allt gott! Ulrika

      Radera
  4. Hej Ulrika!
    Sitter här och bara njuter av alla fina bilder. Rosorna som ser ut att trivas och bara väller över. De små växterna som frodas, den lilla nävan som jag har, men tappat bort namnet på. Nu kan jag skaffa fler. Praktvädden, så fin. Älskar vädd och det gör insekterna också. Julrosen är bara fantastisk. Det känns som att man kan sätta sig ner var som helst i din trädgård, och ha en fantastisk utsikt.
    Är det någon dahlia jag skall skaffa mig i år så är det Night Silence.
    Tack för en härlig rundtur, jag njöt av varje vrå i din trädgård.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,
      Vad kul, det var meningen :) Det finns ju så mycket bilder efter en hel säsong och var nästan omöjligt att välja men till slut blev det ett inlägg av det.
      Klart att du ska ha en 'Night Silence'!

      Var så god och tack för alla snälla ord!

      Ha det gott! Kram Ulrika

      Radera
  5. Härlig årskavalkad och väldigt fin känsla som du visar från lunden. Det är min favoritmiljö i en trädgård eller i naturen :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Helt enig med dig om att lundmiljöer är speciella.

      Kram Ulrika

      Radera
  6. Vilka underbara bilder från din jättefina trädgård.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  7. Når det kommer nytt år, da kan man minnes det gamle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns ju inte så mycket man kan göra ute just då så då är det kul att titta tillbaka.

      Allt gott! Ulrika

      Radera
  8. Så mange vakre vekster, og jeg la også merke til rh. 'Koichiro Wada'. Rhododendron er en av mine favoritter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack för titten! Rhododendron vill man inte vara utan.

      Allt gott! Ulrika

      Radera

Vivor i väntan på våren

Sedan någon månad står de där i butikerna: de små vivorna. En del enkla andra dubbla och fluffiga och alla har lysande vackra färger. Små sk...