onsdag 18 januari 2023

Lite av årets fröplaner

Januari och gråmulet väder så gott som varje dag. Har varit ute och provgrävt på ett par platser och trots bitvis ganska bistert väder i december så verkar det bara vara tjäle på delar av tomten. Blir det bara lite trevligare väder så kan det hända att det blir mer grävande men fram till dess får trädgårdslängtan botas med annat.

Som att planera för årets sådder. Visserligen skulle jag inte så så mycket i år, vis av tidigare års insikter om att jag alltid sår för mycket, men det går ju att ändra på. Som alltid tänker jag att jag kanske kan ge bort eventuellt (!) överskott. 

Vad står då på årets meny? Jo, det blir en mix av gammalt och nytt, precis som vanligt. För visst finns det många gamla godingar man inte vill vara utan samtidigt som det dyker upp nya kandidater i en strid ström. Det här är några av årets lyckliga utvalda.

Rosenskära tillhör förstås de gamla godingarna. Lätta att lyckas med och lång blomningstid, även om man som jag är lite dålig på att klippa bort gammalt. De år jag valt att inte så dem av någon anledning brukar självsådder dyka upp här och där i planteringarna. 'Cupcakes Blush' och 'Double Click Snow Puff' är två av de sorter jag sått de senaste åren och i år kommer jag också testa 'Apricotta'.


Sedan några år tillbaka brukar jag också så lejongap. Precis som rosenskäran är de lätta att lyckas med, lämnas i regel i fred av rådjuren och är fina i buketter. Har man tur övervintrar de. I år ska jag också försöka med några ur 'Madame Butterfly'-serien där blommorna ser lite annorlunda ut mot de traditionella. (Man kan ju fråga sig varför något som inte "ser ut som det ska" lockar, men det är väl nyhetens behag kanske.)

Lejongap i lite olika former, den nere till vänster tillhör 'Madame Butterfly'-serien. (Mina fröpåsar saknar bilder så jag lånade en bild från Klostra.se).

Vill man ha något som är storväxt på platser som behöver lite sensommar-dramatik kan jag rekommendera ricin. De taggiga frukternas färg är kanske svårmatchad med ljuva pasteller men hittar man rätt sällskap är det en kul och annorlunda växt och de stora bladen är effektfulla och fyller ut på ett sätt som få andra ettåriga växter gör. 

Jag sår i regel en handfull frön i slutet mars-början av april och ser till att välja krukor med lite extra djup eftersom den har kraftiga rötter. Om man blötlägger fröna ett tag innan man sår kan de gro snabbare men jag har gjort både och med lyckat resultat. Något man bör tänka på är fröna är giftiga, precis som växten i övrigt.

'Carmencita Red' som med tiden får rödtonade blad men den finns också med gröna.

Alla lovord över sommarrudbeckian 'Sahara' har varit svåra att undgå de senaste åren och den är verkligen otroligt tacksam att så och blommar både rikligt och länge. Dessutom står de fina länge som snittblommor. Det enda jag inte helt varit nöjd med är de nyanser mina plantor fått men jag ger inte upp utan kommer så den igen och hoppas på mer variation i år. 

Desto mer glad blev jag över färgen hos 'Goldilocks' som jag sådde förra året och i år kommer jag gå lite i samma spår och även så 'Amarillo Gold'. 


En av nyheterna för året som inte "bara" är en ny namnsort av gamla godingar är sommarhalsört, Trachelium caeruleum 'Black Knight'. Vet egentligen inte något om den men enligt texten ska den blomma under sommarens andra halva och vara fin som snittblomma. Jag föll för färgen och det lite yviga utseendet. Förhoppningsvis är den inte alltför knepig.


Sen blir det förstås lite grönsaker också, med där brukar ambitionen vara större än både utrymme och utfall. För lite passning med vatten och hårt snigeltryck gör ofta att skörden inte blir så stor (eller smaklig). Men skam den som ger sig och som vanligt planerar jag att så tomater, mangold och olika kål- och salladssorter. För att inte glömma persilja som tillhör favoriterna. 


Allt gott!

6 kommentarer:

  1. Hej Ulrika,

    Cosmos er en sommerblomst en bare må ha! De finnes i så mange fine variasjoner, og den 'Double Click Snow Puff' hadde jeg i fjor. Den er så vakker! Ricinius tør jeg ikke ha her på grunn av barnebarna. Den er så giftig hele planten at de lar jeg være å ha her. Jeg var hatt den en gang før, og det er jo en veldig fin plante.
    Ja, 'Sahara' har du nok lest mye om :)
    I år har jeg bestilt 'Cherry Brandy'. Av mine frøplanter jeg hadde sådd av egne frø fikk jeg frem noen som lignet veldig på de. Mørke røde blomster, og de likte jeg så godt. Jeg har hatt veldig stor variasjon i fargene på mine.
    Jeg snal så chili, agurk og tomater, men det blir ikke enda. Det er kun blodbeger og cyclamen jeg sår så tidlig som nå.
    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit,

      Ja visst är Cosmos fina och finns ju i så många olika färger och former numera. Det är klart att har man besök av barn i trädgården får man vara försiktig med vad man planterar och ricin är ju väldigt potent...
      'Cherry Brandy' kommer säkert hitta hit så småningom också, den är väldigt vacker. Det är svårt att begränsa sig. Jag kommer också vänta med att så och räknar med att göra det i slutet av mars, en resa innan dess gör att det inte fungerar tidigare...

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  2. Hej Ulrika!
    Rosenskära är en fin växt, gillar det skira som vajar för vinden. Första gången jag sådde den, hade jag glömt att se hur hög den blev. De var allt för höga och låg mest ner på marken. Men efter det har jag noggrant sett till att de inte är för höga. Årets frön är 80-100. Lejongapen blev jag förtjust i då jag hade dem förra året. Riktigt tacksam som blommade länge. Black Knight har en underbar färg, och ser riktigt trevlig ut.
    Ha det gott / Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,

      Ja vissa rosenskäror blir väldigt höga. Försöker välja lägre sorter men det är inte alltid höjdangivelsen stämmer( eller så kan det kanske vara jorden som är lite för kraftig ibland).
      Ja ska bli spännande att se vad det blir av 'Black Knight'.

      Ha det gott! Kram Ulrika

      Radera
  3. Det ser ud som om du går med de 'sikre' valg og mestendels udvider sortimentet af det du ved virker, og det er meget fornuftigt synes jeg. Der er mange frøposer der frister, men det er irriterende at stå med noget som ikke giver et ordentligt resultat, og jeg tror der er stor forskel fra have til have når det kommer til succes-raten. Spændende bliver det nu om din nye 'black knight' i den skønne blå farve lykkes! Jeg skal selv prøve løvemund i år og glæder mig til at se hvad der kommer ud af dem. I forvejen har jeg jo løvefod og løvehale, så det kan blive en hel treenighed af løver, hvis de nye også slår an. Jeg er glad for du siger de er nemme!

    Hilsner og god fornøjelse fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulla,

      Ja med tiden lär man sig vad som fungerar och vad som inte passar för de platser man kan erbjuda. Men det är ju också kul att prova på lite nyheter då och då, som 'Black Knight'. Den hoppas jag mycket på.
      Lycka till med lejongapen! Du kommer nog inte bli besviken.

      Ha det så gott! Ulrika

      Radera

Våren pausar

  Efter en påsk med lite högre temperaturer och stundtals vackert vårväder väntar några dagar med vinter igen. På påskafton satt vi i vårsol...