fredag 24 mars 2023

Trädgården just nu

 

Våren tar tid på sig att komma i år, med en vecka kvar av mars finns det bara några få färgklickar utspridda över trädgården. Prognosen för kommande vecka ger inget hopp, snarare verkar kylan komma tillbaka och det enda man kan göra är att ge sig till tåls.

Efter några gråa, lite disiga dagar fick jag en dag med klarblå himmel och en värmande sol. Vad passar bättre för en tur i trädgården? Med sämre väder på ingång tog jag tillfället i akt och har tillbringat större delen av dagen åt att bl a rycka lite ogräs och välkomna de mer önskade växterna som vaknat för året.

Ännu så länge är det ingen trängsel i planteringarna och det är lika svårt som alltid att föreställa sig hur det kommer att se ut om någon månad eller så. Kanske kan det förklara varför jag varje år lyckas så så många fler sommarblommor än jag får plats med. Eller så är jag bara otålig och vill bli jordig om fingrarna.

En av planteringarna uppe vid huset. Eftersom den är fylld av krokus har jag klippt ner alla gamla växtrester från förra året så att krokusarna syns bättre när de väl kommer igång att blomma.  

Ännu inget spår av vårlökar längs pergolagången.

Längs stigen i lunden syns ett parti med dvärgcyklamen i övrigt är det fortfarande mestadels brunt.

Vintern har gått hårt åt några rosor som jag planterade förra året. Vi får se om de orkar skjuta några skott eller om jag måste ersätta dem. Andra upptäckter gjorde mig gladare, som de två bladen av ramslök som tittade upp ur marken och de små skotten på buskpionen som jag fick lov att flytta för något år sedan och som hade det jobbigt hela förra året.

Ramslök i trädgårdens utkant där den förhoppningsvis ska sprida sig.

Buskpionen såg nästan ut att ge upp efter flytten hösten -21 men nu syns massor av små skott på grenarna. Den kommer nog inte blomma i år men bara att den lever räcker för mig.

Den närmaste veckan ska bjuda på regn och sen temperaturer en bit under nollan så då får trädgårdslivet pausa igen och jag kurar inne. Möjligen tittar jag till dahliaknölarna som spenderat vintern i källaren men det känns inte direkt som om det brådskar.

Ett gäng med snökrokus, Crocus tommasinianus 'Roseus' kikar upp mellan gamla löv.


Allt gott!







12 kommentarer:

  1. Hej Ulrika,

    Du har likevel mange fine vårtegn hos deg til tross for at våren er sen. Du har jo ikke noe snø :)
    Så vakre dine Cyclamen coum og Crocus er hos deg. Det var en nydelig farge på den 'Roseus'. Det navnet må jeg huske på :)

    Ha det godt!
    Hilsen Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit,

      Det har du ju rätt i förstås! Snön är borta och det är bara lite tjäle kvar i marken :)
      Tack, jag förstår att du längtar efter att se dina egna och 'Roseus' kan jag rekommendera. Vacker och blommar tidigt.

      Ha det gott!
      Ulrika

      Radera
  2. Hej Ulrika!
    Det ser ut som hos mig, och idag är det regn och rusk. Njöt i fulla drag igår, solen var riktigt varm och skön. Gillar färgen på dina snökrokus.
    Vi får ge oss till tåls ett tag till.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,

      Ja det känns som om vi har kommit ungefär lika långt. Gårdagen var härlig och även förmiddagen idag, sen kom regnet. Imorgon ska det övergå i snö... men det svänger så fort så här års och rätt vad det är är det riktig vår...
      Snökrokusen är söt och blommar tidigt.

      Ha det gott! Kram Ulrika

      Radera
  3. Det är lite av en motsägelsefull 'vår'. Februari har tydligen varit ovanligt varm i snittemp men här har det inte varit någon varm period. Och det är väl kanske läskigt i sig. Annars brukar det ofta bli en varm period i februari eller mars. Den rosa varianten av snökrokus är väldigt fin. Tacksamma är de också.

    Men jag gillar dina bilder med lövtäcke på backen!

    Kram, Carina

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan inte riktigt bestämma mig för om jag ser den här våren som mer normal och de senaste årens vårar ner onormala, eller tvärtom. Svårt att veta nuförtiden. Minns våren (mars) 2013 när det var varmt på dagarna men riktigt kallt på nätterna, hemskt.
      Tack!

      Kram Ulrika

      Radera
  4. Ja, man får virkelig lyst til at gå i haven når solen kommer frem efter grå og tågede dage, og din have ser så fin og forårsagtig ud, selvom dine løg endnu ikke er kommet op. Det er jo rigtigt, at vi hvert år tror der er meget mere plads i bedene til sommerblomster, end der egentlig er. Lige nu er det hele stadig meget fladt:-) Held og lykke med træpæonen! Den virker da vældigt livsglad netop nu.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag hoppas att den i alla fall ska klara årets säsong bättre än förra.

      Allt gott! Ulrika

      Radera
  5. Jeg ser at du tidligere har flyttet trepionen, og da er det spennende å se om den har tålt flyttingen. Det ser jo veldig lovende ut :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den fick lov att flytta trots att jag vet att de helst vill lämnas ifred. Har dock flera positiva erfarenheter från att flytta P. delavayi så jag tyckte det var värt att chansa. Misstaget jag gjorde var att inte klippa ner den i samband med flytten. Nu håller jag tummarna för att den ska ha återhämtat sig lite.

      Radera
  6. Hej,du har så mycket vår i din trädgård jag längtar tills dess det ser ut så där här hos mig.Vilka fina snökrokus du har så fin färg på dem man blir så glad när våren kommer på allvar.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Margareta, jag förstår att du längtar. Nu har vintern gjort ett försök att komma tillbaka och vi har snö på marken igen och minusgrader en vecka framöver. Inte något man uppskattar men samtidigt vet man ju att det går fort bara värmen kommer (tillbaka). Snökrokusarna är fina och verkar trivas där de står.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera

Våren pausar

  Efter en påsk med lite högre temperaturer och stundtals vackert vårväder väntar några dagar med vinter igen. På påskafton satt vi i vårsol...