lördag 29 april 2023

En trädgårdstitt vid valborg

 

April har verkligen rusat iväg och så fort jag har haft tillfälle har jag varit ute i trädgården. Det finns massor att göra och jag irrar runt och klipper ner gamla perennrester och beskär buskar om vart annat. Det som inte hamnar som klippta småbitar i planteringarna flisas och läggs i komposten som precis blivit tömd på förra årets rester.

En hel säck full med kompost, kan det bli bättre?

Våren är härlig och stundtals även vädret men känslan är att våren ännu inte hunnit ikapp även om det blommar lite här och där. Som alltid tycker jag att det ser glest ut mellan växterna och undrar om det verkligen kommer komma igång i år (också). En förmodligen helt ogrundad tanke eftersom jag upptäcker nya saker som tittar upp i jorden varje dag. 

Stort treblad, Trillium grandiflorum, tittar upp och jag pustar ut. Varje år är det samma visa och jag vet inte varför just den är så viktig för mig. Kanske är det för att den inte verkar trivas riktigt där den står och jag bara väntar på att den ska ge upp. Till min glädje såg jag att den faktiskt frösått sig så om allt går väl kanske småplantorna lyckas växa till sig så beståndet kan bli lite större.

En hel del vårlökar blommar i planteringarna uppe vid huset, just nu är det olika Scilla, nunneört, pärlhyacinter och tidiga narcisser. Snödropparna och krokusarna har blommat över. Tack vare gräsmattan, som kom igång under förra veckans varma dagar, och en hel del vintergröna inslag ser det ganska frodigt ut.   


Trampstenar som ska grävas ner i gräsmattan efter att jag provgått några gånger.
I de olika lundmiljöerna är det mindre grönt och de tidiga, små perennerna och lökväxterna får jobba för att synas bland löven men det är ju så det ska vara. Så här långt har jag bara klippt bort en del gamla uppstickande stjälkar och rensat bort vintergröna och harsyra för att de inte ska ta över.



Svavelpion på väg upp.


En klunga frösådda julrosor som börjar få lite mer volym och blommar fint.

Så här ser några av dem ut när jag håller upp blommorna lite...

Körsbärskornellen tillhör favoriterna med sin tidiga blomning.


Nunneört, Corydalis malkensis, och lundviva, Primula elatior.

Nedanför julrosorna växer en klunga med vätteros, Lathraea squamaria. Förmodligen parasiterar den på en stor asp som har sina rötter utspridda över ett stort område.
Magnolian 'Merrill' och rosenrododendron ser ut att slå ut snart.

Förra året hade papegojbusken ett antal knoppar som jag aldrig såg utslagna, vet inte om det berodde på att jag var ouppmärksam eller om de inte orkade slå ut av någon anledning. I år har jag varit mer alert och just nu verkar den blomma. Om blommorna kommer ändra utseende ännu mer får jag se om någon dag.

Papegojbusken, Parrotia persica, 'Vanessa' hade länge upp emot 100 röda, taggiga bollar som numera har börjat spreta med mängder av ståndare. 

I veckan kommer barkmull som ska läggas ut som skydd i en del av planteringarna samt några rosor som jag klickade hem en regnig dag. Dahliorna börjar sticka upp ur påsarna/krukorna och frösådderna växer så sakteliga till sig. Bara lite värme kommer nu så är det precis som andra vårar med andra ord.


Allt gott!


8 kommentarer:

  1. Hej Ulrika,

    Det høres ut som du er klar for våren. Så fint det blomstrer hos deg nå. Dine frøsådde helleborus ser så flotte ut.
    Stien med tråkkesteinene blir helt super når du får gravd de ned. Det er tungt arbeide, så det gjelder å ta det forsiktig.

    Ha det godt! Hilsen Marit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marit,
      Tack, ja en hel del blomning har kommit igång och jag ser fram emot maj då det verkligen brukar börja växa. Jag är glad över variationen bland de frösådda julrosorna och tar tillvara på fröplantor under lite olika "mammor" så att chansen för variation ökar. Har ju bara "vanliga" hybridjulrosor och de fröer ju som bekant av sig en hel del.
      Trampstenarna är efterlängtade och kommer bli bra!

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  2. Hej Ulrika!
    Det ser fint ut, härligt med så många julrosor. Visst ser det lite kalt ut i rabatterna först, men så småningom blir det välfyllt. Jag upptäckte en ny ros i min rabatt, hade glömt bort att jag köpte en på Zetas förra hösten. Det är tänkt att den skall matcha mina "blåa" rosor. Papegojbusken ser spännande ut, var tvungen att googla, vilken härlig färgvariation på bladen. Jag får också rensa bort vintergröna, den tar för sig lite för mycket. Har en vit och en i purpurfärg som gärna får sprida sig, men de är inte lika villiga som den blåa. Trampstenarna är riktigt snygga.
    Ha en Glad Valborg!
    Kram Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika,

      Tack. Julrosorna blir bara fler och fler för varje år. Oftast bara fröplantor från den egna trädgården men vackra ändå. Ja jag vet ju det egentligen men det är så svårt att föreställa sig så här i början.
      Ett av vårens allra största nöjen, att få glada överraskningar när man bökar runt i planteringarna. Papegojbusken är ett färgfyrverkeri på hösten, men jag tycker också om bladutspringet på våren. Blommorna är ganska anspråkslösa men fina när man tittar nära.
      Vintergröna är fantastisk på rätt plats…

      Ha det gott! Kram Ulrika

      Radera
  3. Sjovt med alle disse bekymringer hvert forår, og du ved jo godt det nok skal gå, hvis bare vi er lidt tålmodige:-) Minder mig om en erindrings-bog den danske forfatter Johannes Møllehave har skrevet. Bogen hedder 'Skuffelser der ikke gik i opfyldelse'.
    Men jeg synes der er rigtig mange tegn på liv i din have, og de visne blade fra sidste år vil snart forsvinde i mængden af nyt grønt. Maj må gerne give os lidt mere varme, så vi ikke skal arbejde os til varmen hele dagen. Her mangler jeg snart plads til at udplante sommerblomster i krukkerne, men de kolde nætter...
    Flotte trædesten du har fået hjem! Det ser rigtig godt ud som du har lagt dem, men det bliver et stort job at få dem lagt ned i græsset. Smukke billeder af din forårsblomstring og dejligt med al det stedsegrønne og det gule mos! Jeg synes det ser meget lovende ud det hele!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag vet ju att det kommer vara alldeles (för) fullt om bara någon månad. Men visst är det mycket man oroar sig för som aldrig slår in!
      Tack. Önskar också att värmen kunde komma så allt sätter fart men njuter samtidigt av att våren tar tid på sig, de år när det blir varmt snabbt och länge passerar våren på tok för fort. Det är inte lätt att vara en trädgårdsmänniska till lags….
      Trappstegarna känns toppen och som om de alltid funnits där. Ska försöka få dem på plats i veckan, just nu regnar det och då är det lätt att gräva sen.

      Ha det gott! Ulrika

      Radera
  4. Vilken härlig kasse kompost du har! Men sen verkar det som våren är långsammare hos dig. För trots kylan såg jag första pionknoppen visa färg igår. Det är P. mairei som brukar vara först ut. Min reflektion var att den nog bryr sig mer om ljus än temperatur. Härligt att vara i fas med våren ändå! :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  5. Så herlig tid vi har nå. Nå er det bare å nyte vårsola og se etter nye blomster hver uke.

    SvaraRadera

Våren pausar

  Efter en påsk med lite högre temperaturer och stundtals vackert vårväder väntar några dagar med vinter igen. På påskafton satt vi i vårsol...